Dag144/ 6 augustus van Salceda naar Lavacolla 18 km

6 augustus 2015 - Lavacolla, Spanje

We blijven iets langer in bed liggen maar zitten toch om half 8 aan het ontbijt en lopen om krek 8.10 de deur uit. Het zal weer een bewolkte dag worden met aan het eind van de middag zon. Nog maar nauwelijks onderweg moet ik opeens zomaar een potje grienen. Het voelt ook allemaal erg dubbel nu het de laatste dag voor Santiago is en ik ben best ehh ja melancholisch?! Ik weet ook nog steeds niet wat ik nou moet denken over, of precies moet voelen van, de afgelopen maanden, dus loop ik maar gewoon zoals we al zolang doen, niks bijzonders gewoon voetje voor voetje. .Laat het allemaal maar gebeuren, het is goed zo. Om 9.15 aan de koffiestop en daar komen Jeanet en Daan ook, ook zij kampen met allerlei gevoelens. Om 11uur lossen we hen weer af op het terras in Pedrouzo. Zij zijn er bijna. Maar moeten dan morgen wel meer. We lopen veel door de bossen en dat lijken soms wel sprookjesbossen. Het ruikt er heerlijk naar de eucalyptusbomen. Het is wel niet hun natuurlijke habitat (ooit door iemand meegenomen en het zijn wel woekeraars) maar wat vind ik ze mooi met hun stammen die soms helemaal ontdaan zijn van de bast en soms hangen de schillen er nog aan. Ik vind het sprookjesachtig en kan wel foto's blijven maken. Het boekje waarschuwt nog voor een laatste steile klim na Amenal, daar drinken we nog eens thee en treffen daar Jeanet en Daan weer die net inchecken. En die klim valt reuze mee, het zijn er wel 3 trouwens en het laatste stuk is toch nog goed voor 2uur lopen. Om half 4 zijn we in ons onderkomen, gisteravond nog voor ons geregeld door de zoon van de baas van de Albergue. Nou, best een goede kamer maar geen eigen sanitair en geen wifi. Maar wel een wasmachine, ja je kunt niet alles hebben. Overigens heeft die goeie Rient voor ons ook al een hotel geregeld in Santiago met wel een eigen badkamer!! Goed gedaan jochie!
Na de douche en als de was hangt, zoeken we de bar op voor een pilsje met kaas en olijfjes. Straks nog eten.
Morgen de laatste 11km kilometer...
Ik moet nu al grienen..

Lieve allemaal voor ik het vergeet.. Dank voor alle leuke, grappige, lieve etc reacties, ze hielpen me erg als het even moeilijk was! Ik was er erg blij mee.
Voor nu alle liefs en morgen is morgen.
Liesbeth

1. Marianne Schulte Kemna:
    6 augustus 2015
    Beste Liesbeth, pas op het allerlaatst wordt ik 'volger'. Prachtig en indrukwekkend hoe je de tocht aan het gaan bent, bijna in Santiago. Van Yvonne hoorde ik dat je ook doorgaat (te voet of anderszins - naar Finisterre. Een goede, voldoening gevende aankomst gewenst, in SdC, samen met jullie tochtgenoten op het plein voor de kathedraal.
    Andries en ik starten 16 augustus in Puebla de Sanabria, 240 km van Santiago... Onze derde zomervakantie-tocht vanuit Sevilla, zal ons hopelijk ook tot SdC brengen en naar F. en terug naar NL.
    We zullen elkaar daar niet ontmoeten; maar hopelijk weer een keer in Nijmegen. Buon viaje! Met hartelijke groet, Marianne
  2. Tineke:
    6 augustus 2015
    Prachtige fotos van de eucalyptusbomen
    Mijn favorieten!!! Inmiddels ben je al in Santiago aangekomen. Jullie mogen terecht heel erg trots zijn. Een topprestatie. En dan naar Finisterre en naar huis. Voor iedereen werkt het anders, maar niemand maakt deze tocht zonder te veranderen.... heel veel liefs, Liesbeth xx
  3. Kees Poiesz:
    6 augustus 2015
    In het Fries zeggen wij nu: wa binne wij grutsk op jimme allebei!!
    Nog 11 km en het is eigenlijk niet te geloven. Sterkte nog die laatste km's want dit wordt natuurlijk enorm emotioneel.
    Maar.........geniet ervan want dit doe je niet zomaar een 2e keer.
  4. Jenie veenstra:
    Veel succes morgen
  5. Jet en Ronald:
    Lieve Liesbeth.
    We snappen je gemengde gevoelens heel goed...denken we....Maar wat een bijzondere prestatie heb je verricht en wat voor een schat neem je weer mee naar Jonkerbosch. Natuurlijk als je straks in het vliegtuig zit en de "gewone" wereld met de minuut dichterbij komt zul je je afgesneden voelen van de wereld van de afgelopen maanden. Maar je zult met die opgedane verrijking energie voor jaren getankt hebben.
    Geniet van alles en beleef het intens!
    Liefs, Jet en Ronald
  6. Antoinette:
    6 augustus 2015
    Het is inderdaad onwerkelijk dat ook aan deze lange lange voettocht een eind gaat komen. Of eigenlijk ook geen eind, je neemt je hele reis mee naar huis.
    Een mooie afsluiting wens ik je om als dierbare herinnering mee te nemen
    Heel veel groetjes
  7. Marianne:
    6 augustus 2015
    Ach meissie, ik moet ook haast een beetje mee grienen. Wat een gemengd gevoel zal je hebben. Helemaal naar boven geklommen op die hele hoge berg bij wijze van spreken. Nog een nachtje, een paar stappen en je staat op de top .. Had je dat ooit gedacht in het begin? Maar je weet wat ze zeggen tegen (hard)lopers, nooit in één keer stoppen. Langzaam afbouwen, langzaam afdalen. Wij wachten wel tot je weer helemaal bent geland. Kussie, je Nanne
  8. Hettie:
    6 augustus 2015
    Wat een prestatie, petje af hoor!
    En dan ineens, na zoveel inspanning, is het doel bereikt. Dat moet inderdaad een beetje onwerkelijk aanvoelen. Maar wat een rijkdom kunnen jullie straks van deze voetreis mee naar huis nemen. En wat een verhalen zullen er nog verteld worden.
    Liesbeth, bedankt voor je dagelijkse blog, ik zal je nog missen. Lieve Aaf, geniet van het hoogtepunt in Santiago en gooi daarna al die lieve kleine dingen en symbolen, die je maanden met je mee hebt gedragen, in de oceaan. En dan lekker langzaam afkicken en met Rient relaxt naar huis rijden.
    Lieve groetjes, Hettie
  9. Arlette:
    6 augustus 2015
    Wat zal het straks in het vliegtuig en terug in NL druk en lawaaiig zijn. Ik hoop dat je de komende tijd voldoende stiltemomenten voor jezelf kunt maken (en je ook gegund worden!) om ook weer te kunnen acclimatiseren.
    Dikke knuffel, Arlette
  10. Arie Stans:
    6 augustus 2015
    Moedige pelgrims, het is niet zo vreemd dat er allerlei emoties en gevoelens loskomen nu het eind van jullie tocht nadert. Misschien zelfs een gevoel van leegte. Ik wens je toe dat alles wat je in deze 140 dagen is gegeven ook bij je zal blijven. Want al je opgedane ervaringen, warme contacten maar ook de gedachten die je werden gegeven blijven van jou! Behoren bij je leven en je mag er steeds weer op teren en je erdoor gezegend voelen. Ook als straks alles weer "zo gewoon" lijkt. Voor jullie beiden nog veel goeds daar en straks weer op een andere plek (ook namens Rineke)
    Arie
  11. Gerard Poiesz:
    6 augustus 2015
    Petje af voor jullie beiden! Zo lang volgehouden en nu bijna op de eindstreep! Met alle respect nu bijna 5 maanden onderweg. Samen zijn jullie kanjers en volhouders! Nog een dag en het lopen zit er op. Zal wel afkicken worden!
    Gerard Poiesz, Oud-Beijerland
  12. Baukje Veenstra:
    Succes met de lastste 11 km en vooral genieten van de aankomst
  13. Madelon:
    6 augustus 2015
    Ik heb jullie dankzij Thea mogen volgen. In 2008 liep ik ook in Nederland de voordeur uit en eindigde mijn tocht in Santiago de Compostela. Het is net alsof ik door jullie de tocht weer beleef. Proficiat, jullie zijn bijna aan het eind van het (wandel)doel. Maar het positieve effect van deze tocht zullen jullie altijd blijven houden. ULTREIA
  14. Gerrit:
    6 augustus 2015
    buena llegada llena de confusiones y emociones contentos
  15. A.van der Lende:
    6 augustus 2015
    Gevoelens van groot respect gaan naar jou uit! Dank voor de blogs! Dat je dáár iedere avond nog zin in had! Wij keken er naar uit en zullen die missen! Wens jou sterkte óók in de komende tijd want de draad weer oppakken zal in het koppie niet minder moeilijk zijn! Hartelijke groet, Kiek.
  16. Trees isendam:
    6 augustus 2015
    ik jank met jullie mee!!! chapeau!
  17. Jeanne d'arc:
    7 augustus 2015
    Ah heel herkenbaar dat gekke gevoel! Maar wat mooi, gaaf en bijzonder dat jullie straks aankomen! Wens jullie een prachtige binnenkomst toe! Liefs van ons
  18. Greet DErksen:
    7 augustus 2015
    succes met de laatste km,
    Geniet van je aankomst liefs Greet
  19. Tini van maasbommel:
    7 augustus 2015
    Lieve Liesbeth, ik heb met genoegen je verslagen gelezen! Voor het laatste stukje: veel sukses, grtjs, ook voor Aafke, Tini v.M.
  20. Yvonne Benders-Fraser:
    7 augustus 2015
    Laat die tranen maar lekker lopen hoor. Dat lucht op. Jullie zullen best een leeg gevoel hebben straks, want het hoeft niet meer. Het is klaar en gedaan.
    Neem al die herinneringen en verhalen mee naar huis. Lees je eigen verhalen nog eens terug en herbeleef alles nog eens. Hopelijk zijn er ook nog blijvende contacten met mensen die jullie onderweg zijn tegengekomen.
    Geniet nog van de laatste passen en aankomst.

En weet je, het is soms ook best wel weer fijn om voor die open kast te staan en te denken, "wat moet ik nu weer aantrekken"..
    Tot de 14de hoop ik en dan zie ik wat het geworden is.. :-)

Dikke knuffel ook van Ernst natuurlijk
  21. Albert:
    8 augustus 2015