Dag 145/ 7 augustus van Lavacolla naar SANTIAGO!!!! 11km

7 augustus 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

Om 7.45 op, de laatste loopdag...ik vind het spannend en het voelt ongeveer net als bij de start in Maastricht, alsof ik examen moet doen. Wat is dat al lang geleden die 16e maart en wat waren het bijzondere maanden en én én....maar ik val in herhalingen :) Dus op naar het ontbijt en gaan, dat is dus om half 8. Nog wat foto's en klimmen maar, dacht ik toch weer dat dat niet meer hoefde! We zijn ook weer niet de enige die onderweg zijn. Maar ze lopen me niet in de weg. Om half 9 een koffiestop en daarna lopen we even op met het stel dat eergisteren ons onderkomen regelde in Salceda. Bij het Paus monument gaan zij verder en wij maken wat foto's. Al snel daarna zien we in de verte Santiago Nog steeds weet ik niet wat ik er van denken of bij voelen moet? Dus maar gewoon lopen. Het duurt nog wel even voor we de kathedraal, op afstand zien en dan begint het te regenen of eigenlijk miezeren en ik wil de poncho niet aan. Aan het begin van de straat richting kathedraal is men druk met regenkleding maar nee, wij lopen met een stalen gezicht door en jawel het wordt droog. Zie je nou wel!!
Ja en eens moet het gebeuren, als je maar gewoon doorloopt....
DAAR STAAN WE OP HET PLEIN VOOR DE KATHEDRAAL!!
Het is 10.45 en wij staan stil en Rient komt ons tegemoet en sluit ons alletwee in zijn armen. Dat is mooi, héél mooi. En nee, het is dan even niet meer droog.
Ik weet helemaal niet wat ik voel, ja leeg.. en ook blij en tevreden..Foto's dan eerst nog maar en dan door naar het bureau voor de Compostella. Fijn hoor dat Rient de weg al verkent heeft en we hoeven niet eens zolang in de rij te staan! Met zn 3en gaan we naar binnen en krijgen de stempel, de Compostella en het certificaat voor de afstand ..2400 km. Ik ben er toch wel trots op!
Daarna gaan we bij de buren "Het Holland Huis" van het Jacobs Genootschap, koffie drinken. Hollandse gezelligheid even! " Koekje erbij"?  Dan brengt Rient ons naar ons pension, prima kamer, douchen, omkleden en de stad in. Eerst maar eens een hapje eten en dan door naar de kathedraal waar we als pelgrims niet in de rij hoeven te staan. We bekijken het een en ander maar willen eigenlijk hier ook
wel weg uit de drukte, we zoeken nog wel een kleine kerk voor de kaarsjes. Komt goed. Dan nog even op de trappen naar boven  want Gerrit wil nog via de camera's een foto maken en dat is gelukt,al heb ik er nog niets van gezien. Maar wel een leuk idee natuurlijk. Dan nog wat rond lopen en wat shoppen en de boodschapjes terug naar de kamer brengen en telefoon met Louise en Tijmen en Ot fijn, terug naar de kathedraal om een plekje te vinden. Het is dan 18.00 uur en de mis begint om half 8. .met enige moeite vinden we een prima plek vlak voor de Botafumeiro, ofwel het grote wierookvat dat men vroeger vooral voor de onwelriekende pelgrims liet zwaaien , zegt men. Aafke en Rient aan de ene kant, ik aan de andere kant. En dan maar wachten en in gedachten zijn, en af en toe met de Engelse buren praten. Het is afgeladen vol.. en  ongeveer een kwartier voor de mis neemt een non wat muziek met ons door maar het lukt me deze keer niet om de tweede stem te zingen bij het laudate, ach is ook al niet erg. Ik besef maar nauwelijks waar ik ben? Dat ik dáár ben.. De mis ansich zegt me niet zo veel, ook omdat ik er niet veel van versta/begrijp. Heel wat anders dan de pelgrimszegen die we eerder gehad hebben.
Maar ach ook dit is toch uiteindelijk een belevenis. Zeker als het vat door de lucht gaat. Ik heb er een stukje video van, voor zover dat lukte, en stopte omdat ik me bedacht, nou ja zeg zit te filmen en zie niet eens echt hoe het gaat. Achteraf bleek Rient dezelfde gedachte gehad te hebben. Na afloop treffen we Anita, Jeanet en Daan en Robert en de Amerikaanse moeder met 2 dochters en vader die de laatste dagen meeliep. We gaan met elkaar eten en drinken en nemen afscheid. Wr hebben elkaars mailadressen en Facebook etc.. Weer iets dat weemoedig stemt.
Rient gaat nog even mee en we drinken nog een glaasje en dan gaat Rient terug naar zijn tentje op de camping en ik blog en Aaf leest. Morgen zien we verder. U hoort nog van mij. Nu ben ik vooral leeg en moe.

Liefs Liesbeth

1. De PieterPatser:
    8 augustus 2015
    En dan nu om het echt af te maken nog even naar Finisterre lopen, het is maar een stukje.
  2. Rob:
    Lieve Liesbeth,

Felicitaties en een knieval voor deze prestatie. Maar vooral ook heel veel dank dat ik deze tocht met je mee heb mogen beleven; een heel klein stukje fysiek, en de rest via je blog. Ik heb geen bericht of foto gemist, en heb van elk daarvan genoten.
    Geniet van het laatste stukje naar Fisterra, en neem de tijd om dit avontuur in te laten zinken.

We houden contact!

Dikke kus,
    Rob
  3. Arlette:
    8 augustus 2015
    Diep respect en dito buiging voor deze megaprestatie die jij en Aafke hebben geleverd. Zelf gelopen, gesteund door lieve vriende, familie en medereizigers, sorry,pelgrims en alle lieve mensen bij wie jullie konden slapen, even mochten uitrusten etc. Hulde voor jullie twee. Wat een bijzondere vriendschap hebben jullie! Ik heb genoten van jullie verhalen, bijna verslavend. Tot volgende week vrijdag!!!
  4. Tini van maasbommel:
    8 augustus 2015
    het doel is bereikt; fijn, dat jullie dit konden doen; geniet er maar van; en dan afbouwen en back to normal; tot ziens, Tini v.M.
  5. Bert Rieks:
    8 augustus 2015
    ZO! Gelukt. Wat fijn voor jullie. Thuis horen we later wel meer hoop ik.
  6. Meino:
    8 augustus 2015
    Stap voor stap naar t,einddoel......een nieuwe dag wacht.....
    Dank voor het mee mogen lezen.
    Lieve groeten
  7. Colette Eissing:
    8 augustus 2015
    Lieve Liesbeth en Aafke, wat een topprestatie hebben jullie geleverd.
    Het doel wat jullie voor ogen hadden is volbracht. Gefeliciteerd en geniet nog even met volle teugen.

Groetjes Colette
  8. Riekie & Hans:
    Lieve Liesbeth,

Gefeliciteerd met deze megaprestatie, je heup is nu goed ingelopen. Laat het nog even lekker inzinken, we hopen de verhalen snel uit je eigen mond te mogen horen. Veilige thuisreis. Riekie& Hans
  9. Pauline Berkhout-van Buuren:
    8 augustus 2015
    Wat een belevenissen, 2400 km lang. De geweldige vriendschap van jukkie samen, samen gepresteerd. Ik heb ademloos met je mee mogen lezen, dank je wel.

Wordt vervolgd, ik zie er naar uit.

wel thuis, liefs,

Pauline
  10. Baukje Veenstra:
    8 augustus 2015
    Wat een fantastische prestatie. Gefeliciteerd!!! Geniet nog van deze laatste dagen.
  11. John:

12. Ellen:
    Gefeliciteerd!!!
  13. Piet Rosenhart:
    8 augustus 2015
    Gefeliciteerd met het halen van de eindstreep!
    Je zult de komende jaren wel merken dat je voortdurend heimwee hebt naar de camino.
    Piet Rosenhart (twee keer vanuit Haarlem gelopen)
  14. Wil Melgert-Felen:
    8 augustus 2015
    Juichend over de streep.Fantastisch ! Het is volbracht. Hoop dat je gevonden hebt wat je zocht. Zoniet ,Ook niet erg : Er zijn vragen waarop geen antwoorden zijn. Naar behoefte zelf in te vullen ,Toch !!
  15. Wil Combee:
    8 augustus 2015
    Wat geweldig dat jullie in Santiago zijn aangekomen.
    Deze reis gaat nog lang nawerken!
  16. Brigitte:
    8 augustus 2015
    Meine Tante !! Unglaubliche Leistung !! Chapeau und Glückwunsch ....
  17. Maria:
    8 augustus 2015
    Wat ontzettend knap. Ik hoop dat je het e.e.a. hebt losgelaten en gevonden. Groeten en een diepe buiging van Maria Wulterkens.
  18. J.van der Heiden:
    8 augustus 2015
    Fijn, Bedankt voor de mooie verhalen.
    Geniet van je leven NA de camino.
    Het zal voor altijd anders zijn.
  19. Diny:
    8 augustus 2015
    Lieve Liesbeth en Aafke, van harte proficiat met jullie prestatie! Dankzij jou blog liepen wij in gedachten weer op de camino, konden mee pelgrimeren. Ook wij hadden gemengde gevoelens toen het einde van onze tocht naderde, en nu weer bij het einde van jullie tocht. Wat een rijkdom om dit te mogen ervaren! Geniet samen van dit bijzondere moment, en tot later. Een goede thuisreis gewenst, liefs Diny en William
  20. Trees isendam:
    8 augustus 2015
    geweldig, lieve schatten, bedankt, dat we dit mochten delen met jullie.
    goede thuisreis en wees aub apetrots!!!! op jezelf.
  21. Marianne:
    8 augustus 2015
    Jullie hebben het gehaald, de reis vol van verhalen, uitzicht en inzicht. Warme omhelzing en tot snel, Paul en Marianne
  22. Tineke:
    Van harte gefeliciteerd!!!!!!!
  23. Jan:
    Respect voor je prestatie
  24. Erik Hendriks:
    8 augustus 2015
    Jullie zijn er!! De tocht zit er op, knappe prestatie!!
    Dankzij de blog hebben we mee kunnen lezen en leven, tussen al die lettertjes: de indrukken, de contacten, het genieten, soms ook het lijden, maar het was een boeiend avontuur, tot gauw.
    Erik en Riek
  25. Anita:
    8 augustus 2015
    Super gedaan en tegelijkertijd jammer (dat het afgelopen is)! Ik vond het heel fijn om langs de zijlijn mee te wandelen.
    Dikke kus ook voor t. Aafke
  26. Kirsten Achterberg:
    8 augustus 2015
    Ha lieve Liesbeth en Aafke, gefeliciteerd met deze megaprestatie! dikke kus Kirsten en familie
  27. Mar en Eric:
    Lieve Liesbeth,

Een droom waargemaakt! Van harte gefeliciteerd, en natuurlijk ook felicitaties voor Aafke.

Mar en Eric
  28. Jet en Ronald:
    8 augustus 2015
    Wat geweldig. Super wat jullie gepresteerd hebben en hoe begrijpelijk dat onwezenlijke gevoel. Maar wat een rijkdom neem je mee naar Jonkerbosch! Ereburger van Jonkerbosch! Liefs Jet En Ronald
  29. Wim Lanphen:
    8 augustus 2015
    Lieve meiden, zo van harte gefeliciteerd!!!!!! Henny en ik zijn er trots op dat we jullie hebben zien lopen!!!!!!! Geniet er van,

groetjes
    Henny en Wim
  30. Thea:
    8 augustus 2015
    Met veel respect voor beiden! dank je voor je reisverhalen, met de landkaart gevolgd. Liefs, Thea.
  31. Toinny Karol:
    Lieve Liesbeth en Aafke,
    Wat hebben jullie een fantastische voettocht gemaakt. Ik ben trots op jullie. Van harte gefeliciteerd. Ik verheug me op alle verhalen die nog niet zijn verteld. Tot heel gauw, liefs Toinny
  32. Kees Poiesz:
    Dag geweldige dames,
    Van harte, complimenten, fantastisch en wa binnen we grutsk op jimme. Bjusterbarlik!! Rinske en ik komen binnenkort nu eindelijk naar Nijmegen om je te feliciteren.
  33. A.van der Lende:
    8 augustus 2015
    C......H.......A........P............E............A.............U......!!! Kiek.
  34. Hans en Ria:
    8 augustus 2015
    Wat een ontroerend mooi laatste verhaal!
    Dank je wel voor jullie prachtige belevenissen en verhalen!
    Van harte en veel liefs van Hans en Ria
  35. Jolanda:
    8 augustus 2015
    Trots vanaf de zijlijn! Wat was het fijn om via de verhalen en foto's mee te lopen. Hartelijke groet van Jolanda
  36. Yvonne Benders-Fraser:
    Gefeliciteerd en welterusten ! Lief zusje
  37. Maud:
    8 augustus 2015
    Wat een mooie reis, wat een mooie avonturen en wat een mooie verhalen. Van harte met deze topprestatie!!!
  38. Liana:
    9 augustus 2015
    Bedankt dat ik door jullie de camino nog een keer "gelopen" heb. Ik heb genoten, jammer dat de verhalen op zijn. Ik wens jullie Buen Camino op jullie verdere weg.
  39. Janneke:
    9 augustus 2015
    Jullie kennen mij niet,maar heb jullie de hele reis door gevolgd, wat een prachtige verslagen. Respect hoor. Ga zelf 19 september vanaf SJPdP naar Santiago lopen, maar wat jullie gedaan hebben, super chapeau!!!!
  40. 10 augustus 2015
    Gefeliciteerd dames. Gek genoeg zijn we elkaar niet meer tegengekomen onderweg maar ik ben jullie wel blijven volgen. Geniet er van!

Groetjes
    Jeroen