Dag 94/ 17 juni van Mont-de-Marsan naar Saint Sever 21km

17 juni 2015 - Saint-Sever, Frankrijk

Om half 8 op, we moeten om 8uur de tent(het badhuis) verlaten. Eerst langs de bakker voor koffie croissantje en pain au chocolat. Een sandwich met ham en kaas mee voor de lunch. Tegen 9 uur en route. We zien nog een schoenmaker maar hij heeft 2 dagen nodig. Jammer maar helaas. We lopen weer echt de Chemin en komen ook de paden met water/blubber weer tegen maar geen vergelijk met wat we eerder hadden. Bijna een makkie. In Benquet, bij de kerk, pauze en een appel eten en de koek ter ere van de 100e geboortedag van Aaf's moeder. Je moet de feesten vIeren zoals ze vallen zei mijn moeder altijd! De kerk is ook de moeite waard en er staat een grote jerrycan met water. Gezegend water, dus er wordt een flesje gevuld. Verderop is een restaurant en drinken we koffie en eten ook nog een bordje frites met sla. Ze kunnen hier niet echt frites bakken of ze gebruiken oude olie. Nou ja vet smeert denk ik dan maar! Tegen 13uur weer op stap. We zien regelmatig feestbomen, ze hebben wat weg van de 1 mei bomen in Duitsland. Maar hier voor verjaardagen, trouwen, nieuw huis, welkom aan bewoners en zelfs eer aan de president.
In Saint Cristan is een oude Romaanse kerk, prachtig, en ik raap zomaar een steentje op! Steeds heb ik ze laten liggen, zelfs die op een hartje leken, maar de plek voelde zo mooi en bijzonder, ik dacht aan Gerard en het steentje liet zich vinden en oprapen. Tja...
Het is nog een flinke klim voor we om 17.00 uur achter de rosé zitten bij de basiliek in Saint Sever. En om een uur of 6 komen we bij de Refuge samen met Cor en een van de Franse mannen. In mijn beste Frans weet ik een van de anderen zover te krijgen om zijn onderbed te ruilen voor een onderbed in de andere kamer. Dan slapen zij weer met z'n 4 en, ze trekken ook met elkaar op, en hebben wij ook een eigen kamer met onderbed. Douchen en de was in de machine! Dan erop uit voor het avondeten. We vonden een terrasje met de 4 heren naast ons. Bij terugkomst wacht de hospitalier Philippe ons op. We betalen 8 euro en krijgen de tampon. Om 22.15 dooft het licht.