Dag 95/ 18 juni van Saint-Sever naar Hagetmau 17km

18 juni 2015 - Hagetmau, Frankrijk

Ik hoorde de mannen toch alweer vroeg rommelen, jammer dat er dan geen wifi is dan had ik mijn" huiswerk" eerder kunnen doen maar om half 8 ben ik er ook uit. Bij de bakker haal ik een croissantje en een pain au chocolat. Philippe heeft gelukkig ff nieuwe koffie gebracht. Het brood van gisteren smaakt niet echt lekker meer, een zurig smaakje? Weg ermee dan maar, één keer zwak, ziek,misselijk is genoeg. We bekijken eerst de baseliek en ik steek weer een kaarsje op. (Ommi onderweg). Bij de Papeterie koop ik een nieuw klein notitieboekje. En dan nog even koffie in de Bar. Na 10u is het dan toch echt tijd om te gaan.Het weer is lekker, niet te heet. We volgen de Chemin en ik voel me opeens weer pelgrim, helemaal "senang " helemaal blij en ik loop onbehoorlijk te genieten ondanks de pijntjes. Fijn fijn.Tegen half 12 even zitten en een croissantje eten later nog eens voor de pain au chocolat en de sokken wisselen. In de middag wat meer pijn vooral mijn li voet heeft het moeilijk. Er is veel te klimmen en het water raakt op gelukkig kunnen we in Horsarrieu tappen en worden we weer aangesproken. Dat overkomt ons vaak en blijft leuk al die complimenten. Voor Hagetmau nog even een korte rust en om ongeveer 15 uur lopen we het stadje binnen en treffen daar Louis uit Heerhugowaard. Hij weet onmiddellijk dat we Aafke en Elisabeth zijn, onze roem is ons vooruit gesneld. Gedrieën naar het.Office de Tourisme en horen daar dat we bij het zwembad ons moeten inschrijven en de code halen. De rugzak kunnen we daar, op het Office, achterlaten. Bij het zwembad blijkt dat er nog maar 3 plekken zijn we zeggen tegen Louis dat hij die maar moet nemen dan. Hij loopt met 2 andere mannen samen maar die zijn minder snel. Hij  zou vast reserveren. Wij zoeken dan wel iets anders en gaan daarvoor terug naar het Office. Ojee dat valt tegen er is een Europees Sportevenement en alle hotels zijn vol, met veel moeite vindt madame nog een Chambre d'hote buiten de stad! Wij blij en over een uur worden we gehaald. Dus zoeken we een terrasje voor een glaasje rosé. Even later komt ook Louis nog een pilsje drinken en daarna komt Henk. Henk loopt dus samen met zijn broer Paul. De een komt uit Noord Scharwoude en de ander uit Heiloo. Louis vertrekt alvast en wij drinken dan nog maar een glaasje met Henk. Heel gezellig. Oei en dan is het al 17 uur geweest en komt de baas van het Office ons waarschuwen dat madame er is. Dus snel inladen en gaan. Als ik haar vraag of ze misschien Spaanse is (vanwege haar accent) zegt ze trots "non Basque " . We hebben een kamer in het huis van haar schoonouders die met vakantie zijn. Zij, Pilar en man Dominique wonen met hun zoon Txomim even verderop. Het is een prachtig huis en de kamer is fijn met een heerlijke douche met handdoeken en lakens op het bed. Dat voelt meteen als pure verwennerij na de Refuges. Om half 8 tijd voor repas.  Zoonlief is bezig met een spelletje op de laptop en maar moeilijk te bewegen om aan tafel te komen:). Ach waar kennen we dat van? Een tomaten vermicelli soepje, paté van het huis, omelet en brood. Daarbij wijn en prettige gesprekken, ze kennen NL een beetje, Amsterdam en Kröller Muller Museum. Ze hebben een ander adres ook voor morgen , een vriend? Een actieve vlotte 60er etc. Oké dat is dan weer geregeld. We krijgen allerlei foto's op de laptop te zien van zijn huis en gites. Hij is echter niet te bereiken dus morgen maar zien, we hebben nog een ander adres anders. Daarna trekken we ons terug en stort ik me op mijn blog! Om 23.30 vind ik het welletjes en dooft het licht.

Liefs Liesbeth

1. Rob:
    19 juni 2015
    Glaasje hier, glaasje daar... Pelgrimeren is lijden, dat mag duidelijk zijn. ;-)

Je bent bijna in Spanje, hou vol!
  2. Pauline Berkhout-van Buuren:
    19 juni 2015
    wat zijn jullie vér, en wat een mooie verhalen. Ik geniet van je en loop nog steeds een beetje met jullie mee :)
  3. Tini van maasbommel:
    20 juni 2015
    ik kan me voorstellen, dat al die reacties je moed geven om verder te gaan en jullie zijn al een heel end!!!! geniet ervan, Tini v.M.
  4. Arla Megens:
    20 juni 2015
    Echt knap hoor van jullie. Hou vol. Ik loop steeds een stukje met jullie mee. Fijn.
  5. Trees isendam:
    24 juni 2015
    zit in ons allen een masochist? want ik ben jaloers op jouw "lijdensweg" , zonder daarmee je echte pijnen te willen wegduwen. geweldig hoor meis!!