Dag 86 / 9 juni van St Hilaire de la Noaille naar Pondaurat 16 km (10dus).

9 juni 2015 - Pondaurat, Frankrijk

Om 8uur ontbijt en als iedereen vertrokken is krijgen we eerst nog ieder een zak kersen, krijgen we de tampon en betalen we 60 pp euro(Rob de helft omdat hij nog steeds een soort van pelgrim is en als vrijwilliger in Dordogne werkt) en brengt Serge ons naar de brug over de Garonne in la Reole, en zo plotseling als de ontmoeting was in Pellegrue is nu ook het afscheid want Serge brengt hem naar de oprit van de snelweg zodat hij kan liften. We keep in touch. Het was een bijzonder ontmoeten zo.
Het is na half 10 als we de brug oplopen. Het kan rustig aan er is alle tijd. Om een uur of 11 installeren we ons in een tuin, er is niemand en er staan veel stoelen om een lange tafel.We maken er ons broodje en eten wat fruit en kunnen er weer tegen, om 12u zijn we bij de sluis in Bassanne en wordt er net een bootje doorgelaten en maak ik speciaal voor zwager Cor foto's (heet dat niet geschut worden Cor? ). Nog geen half uurtje later zijn we in Pondaurat maar we hebben geen adres. In het kantoor van de wijkverpleging vragen we aan de secretaresse of zij ons kan helpen, krijgen we eerst limonade, gaat ze op internet zoeken en bellen en brengt ons vervolgens naar het huis boven op een heuvel.
Wat een ander onderkomen weer. Een groot oud huis met een grote werkplaats, een oude moeder van 92, zie je haar niet aan en het is haar huis maar dochter van 66, onze gastvrouw Nicole, woont er nu ook met man om voor haar te zorgen naast alle andere bezigheden die ze heeft. Ze hebben ook een zoon Christof die geestelijk achtergebleven, ze vangt haar kleindochters op, doet ook iets op school etc. Haar man Michel is ook actief buitenshuis en is heel handig met hout, in de grote werkplaats staat ook van alles aan apparatuur. In huis staan best veel mooie spullen, het huis is groot en smoezelig maar wat een gastvrije ontvangst en vriendelijkheid in een, wat gezellige en toch goed geolied huishouden van Jan Steen lijkt. We slapen dus boven en verder is de douche beneden en dan door de kamer en de keuken naar de wc! Nou das in elk geval niet buitenom! We krijgen ook zonder problemen te eten! We denken brood met kaas; nee boontjes, vlees, bietjes, tomaten, kersen en nectarines en gewoon een karafje wijn ook. Oei dat was lekker en nog geen half uur later zijn de drie musketiers er ook en kunnen zij verder met wat wij overhebben met de nodige aanvulling.
Daarna douche en wasje en lezen in de tuin, er is ook nog puf en tijd om met Aaf naar de kerk te lopen. Heel mooi gerestaureerd.
Er blijft toch nog tijd om te lezen over tot aan de apero, een Kir das lekker met daarbij mosseltjes met ui of tomatensap, de heren smullen ervan en wij houden het bij wat zoutjes.
Dan heerlijke zelfgemaakte wildpate en meloen met zout en dat blijkt heel lekker te smaken en weer eens wat anders dan met ham of port! Dan speklapjes, non merci, gelukkig ook nog worstjes, op de grill gemaakt door Michel en de gefrituurde aardappelballetjes. Kaasje met sla en een yoghurtje toe.Dit alles met heel veel wijn. We vinden allen dat men ons erg verwend en gaan met volle buikjes naar boven. Mevrouw heeft zelfs de was voor ons binnengehaald. Boven smeer ik de rug van Aaf en zij haalt een draadje door het laatste stukje van mijn  blaar.Dan is het bedtijd en om 23.00uur dooft het licht!

Liefs Liesbeth

1. Wil Melgert-Felen:
    11 juni 2015
    Behalve ongemakken en spiritualiteit , bezorgt Jacobus jullie ook heel wat heerlijke maaltijden. Geniet daarvan.
  2. Marianne:
    11 juni 2015
    Met de auto is het nog maar 924 kilometer, maar die hebben altijd de meest directe verbindingen. Toch klinkt het goed he?! xx Nanne
  3. Arie Stans:
    11 juni 2015
    Lieve dames, behalve dat jullie pelgrims zijn en zo aan iets moois bezig zijn, ga je ook het Bourgondische leven niet uit de weg. Groot gelijk dan hou je het het langst vol. Mooi jullie nu al zo lang te kunnen volgen! Ga zo door en voel je bij tijd en wijle gewoon maar gezegend als mensen onderweg. Groetjes, Arie en Rineke Stans
  4. Cor Bout:
    12 juni 2015
    Liesbeth. Arlette heeft op 9 juli iets over jou op FB gezet.