Dag 81/ 4 juni van Mussidan naar Gratade 14km

4 juni 2015 - Fraisse, Frankrijk

Al vroeg is er gestommel en geritsel van zakjes die weer ingepakt worden, ik vind dat wel grappig al die drukte en het idee dat alle pelgrims iedere keer zo in de weer zijn? Ik dus ook. Als de heren zo ongeveer klaar zijn stap ik er ook maar eens uit om te wassen en aankleden. Dan wordt er uitvoerig afscheid genomen, iedereen maakt foto's van iedereen. Met Paul blijven we achter en ik maak koffie en we eten wat biscottes,we hebben nog geen brood. Ik ontdek hier en daar flinke muggenbulten had ik het vannacht toch goed gehoord. Rond 9uur vertrekken ook wij, Paul blijft nog even, de schoenmaker gaat zijn broek repareren, de andere is gisteren opgelapt dat had  Theo voor hem geregeld. Na het kopen van brood, kaas en fruit zijn we er weer klaar voor. Het begint met een enorme steile klim. Gelukkig niet al te lang, lekker door het bos, ik grinnik want dat is wel eens anders geweest. Er moet veel geklommen worden ook. Opeens schrik ik me suf, schieten er zomaar 2 herten vlak voor mijn  neus het pad over! Cadeautje. Veilig aan de overkant in het bos hoor ik ze nog enige tijd een soort van blafgeluid maken? Roepen vast tegen hun soortgenoten dat ze op moeten passen, er lopen weer 2 van die rare kwibussen.Tegen 11uur stoppen we bij een huis op een heuvel, kunnen we op de rugzak tegen de muur en eten we een stuk brood met kaas, lekker hoor. Paul komt er ook aan en volgt ons voorbeeld. Verder dan maar weer over de bospaden, thank God dat het droog is want anders zou de uitdaging wel weer enorm geweest zijn en zo is het ook wel voldoende. Als dit klimmen en dalen vast een opmaat is voor de Pyreneeën en de warmte een vingeroefening voor de Meseta dan hoeven we in elk geval de borst niet meer nat te maken,  dat wordt ie vanzelf wel. In St.Germaine hopen we  koffie te kunnen drinken maar helaas cafés zijn er niet. Wel is de kerk open en die bezichtigen we dan maar. Paul komt er ook aan. Hij gaat door en wij eten onder een boom ons brood. Het is inmiddels een graad of 35, natter kun je ook niet onder de douche worden zo. Helaas denk ik er niet aan om droge sokken aan te doen. Wel voel ik dat er iets niet lekker zit bij mijn grote teen rechts dus even de sok goed doen.Suf hoor want het is natuurlijk toch gewoon een blaar geworden en ik was steeds zo blij en dankbaar dat dit me bespaard bleef. Tegen 3uur komen we op ons slaapadres, een grote boerderij in een prachtige tuin, wel moet ik ff slikken weer stapelbedden, geen lakens en handdoeken, wel een repas Voor 32 euro eten, slapen, ontbijt en ach alles went. (Behalve het vroege gaan slapen :) ). We kunnen voor een euro een blikje pils kopen dat doen we dan ook. Paul is al klaar met douchen en wasje,, nu wij nog en in de zon droogt dat snel.Het is echt heel warm. Maar onder het afdak gaat het en belangrijker nog, binnen is het heerlijk koel. Weer geen wifi dus lieve kinderen, familie en vrienden even geduld, ik doe mijn best zodra het weer kan. We krijgen een prima maaltijd met een flinke karaf wijn en van Paul leren we te zeggen als er gevraagd wordt of je nog een glas wijn wil " is the pope a catholic", zoiets als naar de bekende weg vragen toch? We hebben het over de afgelopen 2 pausen en de nieuwe en euthanasie. Als de anderen al in bed liggen loop ik nog even na te genieten in de mooie tuin en van de mooie avond maar om half 10 ga ik ook maar om hen niet te storen. Zou dat ook gaan wennen, zo vroeg?

Liefs Liesbeth

1. John:
    7 juni 2015
    Hey Elizabeth, gaat nog steeds vooruit bij jullie. Top hoor!!! Klein tipje: volgens mij krijg je blaren van het zweten in je sokken. Flink talkpoeder erin gieten voor je gaat lopen helpt. Misschien kan je hier wat mee. Succes verder :-)
  2. Joost Muskens:
    7 juni 2015
    Misschien ook de zool van je schoen controleren of er geen gat in zit zo langzamerhand.
  3. Tini van maasbommel:
    7 juni 2015
    dat vroege naar bed gaan, went wel; dan kun je ook weer lekker vroeg opstaan, toch.......? grtjs, Tini v.M.
  4. Diny en William:
    Beste liesbeth,
    Regelmatig zoeken we de kaart er bij om te zoeken waar jullie zijn EN onze eigen tocht weer her te beleven. Er komen nu etappes in een vrij leeg Frankrijk. Niet makkelijk bij jullie hitte. Vroeg beginnen en vroeg in de middag stoppen is dan een handige manier om t vol te houden. Voelt toch ook geweldig om al zo ver gelopen te hebben toch ? Het vertrouwen zit, meen ik te lezen, ook in jullie benen. Hebben jullie al de confit de canard ontdekt ? Is toch het gerecht van de streek. Mooie overnachtingen:
    La Reole, mevr odette moreau. Zo'n aardige mevrouw!