Dag 26 / 10 april van Montmort Lucy naar Baye 12 km

10 april 2015 - Baye, Frankrijk

Wel goed geslapen maar vroeg wakker en om 9uur aan het sobere ontbijt, stokbrood boter en jam en en grote kom koffie! Niet alle dagen... Alles bij elkaar voor 30e pp .Mevrouw brengt om ons 10u weer naar Montmort, daar lopen we even over de markt met 6 kramen en kopen er een stukje kaas en gaan naar de flappen tap! En dan is er koffie daar waar we gisteren een pilsje dronken! Dan gaan we toch maar aan de wandel! Om 12u gaan we "paalzitten" in een weiland en eten een stukje koek en wat chocolade en de laatste noten zodat er nu geen hongerklap komt!  Daarna volgt er een mooi stuk bos! We zien bij een soort vijver zelfs 2 bevers oversteken! Om 15u gaan we nog even rusten op een boomstam en een sanitaire stop is dan ook handig hoewel ik het tegenwoordig ook al kan met de rugzak en buiktas nog om! Misschien kan ik het circus nog eens  in:)  Als we aankomen in Baye nemen we eerst de verkeerde afslag maar een aardige Fransman loodst ons door zijn achtertuin de goede weg op! Als we dan echt Baye  binnenlopen... liggen, daar lekker in de zon, Geanne en Peter! We praten even gezellig bij! Zij hebben zich hiervoor ook per telefoon aangemeld bij het Foyer de Charite maar zijn niet zeker of ze over en weer alles goed begrepen hebben. Wij lopen dan door naar de plaatselijke kroeg voor koffie, bordje patat!! en nog een kop thee! Om half 5 komen we aan bij de Foyer de Charite(Zetel van Liefdadigheid, in Thorn zit er ook één vertelde men ons!), het is gevestigd in het vroegere kasteel  van Baye.Het is een gemeenschap van leken(mannen en vrouwen), die naar voorbeeld van de eerste christenen hun materiële, geestelijke en spirituele goederen gemeenschappelijk maken en deze gelofte ook be!even! We worden vriendelijk ontvangen, Aafkes naam zorgt altijd voor gespreksstof, mijn zondagse naam Elisabeth is goed voor herkenbaarheid:).We mogen onze schoenen uit en krijgen dan een kop koffie met zelfgebakken koekjes en ondertussen druppelen er wat andere bewoners binnen en stellen zich voor!  In 1960 heeft men het kasteel om niet gekregen maar het was toen een ruïne maar inmiddels is er flink opgeknapt en zijn er prachtige ruimtes en trappenhuizen, een prachtige ruimte  met een evenzo prachtig altaar waar de mis gehouden wordt en een kapel, de kapel van St.Alpin heeft 5 glas-in- loodramen uit de 13e eeuw, prachtig! Dan worden we, met de lift!, naar de 4e etage gebracht waar we ieder een kamer krijgen! Om 18.15 zou er Adoration zijn in de kapel, daar zitten we, inmiddels met Jan ook, te wachten tot na half 7 blijkt dat we verderop in de kapel moeten zijn! Daar zitten we een half uur stil te zijn en ieder zit er met eigen gedachten! Er is ook een priester die uiteindelijk een gebed doet en met elkaar zingt men nog! Dan gaan we aan tafel!  De priester(wij schatten hem niet sympathiek in) ordonneerde dat ik aan zijn linkerzijde moet zitten en Jan rechts, Aafke mag daarnaast! Ik moet me inhouden om geen " ondeugende" opmerkingen te maken, over zitten of liggen naast een priester:) in plaats daarvan gaat het over wat koetjes en kalfjes in Engels en Frans. Zijn stoel is trouwens de enige met een kussen!  Hij vertrekt ook eerder vanwege een vergadering. We krijgen een lekker soepje, vis met rijst en worteltjes en een heerlijke groene sla, dat is lang geleden! Brood water en een kaasje en daarbij dan toch een glaasje wijn ,van redelijke kwaliteit en griesmeelpudding toe! We hadden aan de vrouwen van tevoren al proberen duidelijk te maken dat Geanne en Peter ook zouden komen maar je moet 48 uur of  24u van tevoren reserveren! En nee anders  niet dus! We gaan daarna naar onze kamer, ik kan niet veel, geen wifi dus om 22.00 dooft het licht!

Liefs Liesbeth