DAG 140 2 augustus van Rente naar Portomarin 18 km

2 augustus 2015 - Portomarin, Spanje

Om half 8 zitten we met z'n 5en aan het ontbijt, ja inderdaad toast en jam maar wel ook cake. Om 8.15 vertrek en dan weet je niet goed wat je overkomt, hordes pelgrims, ja iedereen mag daar lopen, iedereen loopt zijn eigen weg maar het is wel even wennen. Weg stilte maar ook toch wel weer een aparte belevenis. Misschien wel goed voor de overgang volgende week? Het is trouwens ook weer gewoon mooi en warm weer. Om 10.00 uur passeren we de 100km paal en daar is het druk dus laten we de foto maar zitten. We stoppen bij 99.5 km bij de bar, daar heeft Anita een plekje voor ons vrijgehouden. En meteen de stempel, men zegt dat je  de laatste 100 km 2 stempels per dag moet hebben voor je Compostella. Later hoor ik dat dit alleen hoeft als je uit Sarria vertrokken bent! Bij de 99 km paal hebben we dan ons eigen moment van fame, de foto! Verder is het traject best weer lastig, met landwegen, veld-en bospaden. We gaan door ontelbare kleine gehuchten, veel veeteelt, de stank is best wel heftig soms. Enfin, we stoppen nog eens en ik eet een bocadillo met kaas en drink een cola, daar mag ik 7 euro voor betalen, vind ik nogal veel en buiten zie ik dat een broodje 3,50 kost nou een blikje cola is dan wel erg duur dus haal ik in mijn beste Spaans verhaal. Ja mea aculpa ik dacht dat u een tortilla met brood had dus kreeg ik 1.50 terug! Hi hi handig hoor als je je talen spreekt.. .valt best tegen hoor maar ik red, we redden ons best. We kachelen maar weer door, op en af en Aaf loopt nog met een man uit Canada op en ik zie ze opeens een paar 100 meter voor me uit en ze gaan verkeerd! ! Ik kan Aaf gelukkig hard roepend waarschuwen en uiteindelijk komen we in Portomarin aan en blijken de Albergues vol, horen we bij de laatste albergue, en verder terug de stad in daar ontbreekt ons de puf voor dus dan toch maar het hotel. Een mooie, nieuwe? kamer voor 80 euro. Pfff dat is veul en we krijgen er 10 afgepraat. Dus 35euro pp. Enfin, het bekende ritueel en daarna bij de buren een pilsje en het pelgrimsmenu voor 10Euro pp . Lekker en Wendy uit Canada komt bij ons zitten met koffie. Hadden haar eerder ontmoet en we hebben mooie gesprekken. Terug op onze kamer Aaf lezen en ik bloggen, verschil moet er zijn toch.
Morgenvroeg vertrekt Rient en zal Aaf en mij a.s vrijdag opwachten in Santiago. . Kan het bijna niet geloven. Dan wacht ons Finesterre nog en op dinsdag zal ik vertrekken uit Santiago om 18.45 op Schiphol landen.(Nou niet allemaal tegelijk komen:) ). Gerrit heeft vorige week mijn ticket geregeld! Hij komt me ook halen. Aaf en Rient rijden met de auto terug. Het zal raar zijn, kan me er nog weinig bij voorstellen maar ben wel blij dat ik het " Gouden Feest" van Helga en Cor nu mee kan maken en de viering van Ot zijn 3e verjaardag!
Voor nu weer weer even genoeg. . Nog een paar dagen genieten en tja dan ja.. dan, dan heeft ook weer elke dag genoeg aan zichzelf en ben ik in elk geval een zeer bijzondere ervaring rijker waarvan ik de impact nog niet kan overzien. Het is goed zo.
Liefs Liesbeth

1. Kees van reisen:
    3 augustus 2015
    De laatste kilometers,wat goed van jullie.Dat het jullie veel steun mag geven in jullie verdere leven.In het leven gaat het om de weg Veel liefs,groetj6es , Kees.
  2. Tini van maasbommel:
    3 augustus 2015
    Fantastisch, Liesbeth, bijna aan het eind...... ik kijk uit naar de dag, dat ik je weer persoonlijk kan begroeten! goeie reis nog verder, Tini v.M.
  3. Baukje Veenstra:
    3 augustus 2015
    Wat bijzonder en ongelooflijk dat het eindpunt bijna in zicht is. Nog veel plezier en bijzondere momenten. En succes met de laatste loodjes.
  4. Peter en Gerda:
    3 augustus 2015
    Liesbeth, je verhaal vandaag 3-8 is niet doorgekomen! Gr. Peter.
  5. Joost Muskens:
    3 augustus 2015
    Is dat niet een beetje vlug terug? Zo maar hoppekee, boem ban wandelen naar hectisch Schiphol en op elkaar gepropt leven hier in Nederland? Hebben ze niet een soort overgangsritueel van een maand of zo?