Dag 106/ 29 juni van Zubiri naar Villava 24km

30 juni 2015 - Villava, Spanje

Om 6 uur ging de wekker van de meisjes af en een uurtje later er zelf ook maar uit. Ontbijt op z'n Spaans met biscottes en koekjes en cakejes. Sinaasappel toe en om half 9 de deur uit. Een echt gezellige Refugio was het niet, we zijn wel de laatsten. Dan toch eerst nog even koffie en aan de overkant bij de Mercado brood, kaas, perzik en banaan en gaan! Dan is het toch al 9.15. Het gaat nog niet zo lekker, maandag wasdag? Waar ben ik mee bezig, wat vind ik ervan? Ik vind niks, ik zou het niet weten, ik vind geen superlatieven, ja goed, mooi..magie van de Camino? Waar dan? Het zal wel. Natuurlijk kleurt iedereen zijn ervaringen en belevenissen op eigen wijze in. Nou mijn roze bril ligt ergens maar waar? Maar zie, na een half uur vinden mijn benen hun ritme weer en voelt het alweer anders. Tegen half elf komen we bij een oude abdij. .De Santa Lucia van Eskirotz en Illaratz, hij wordt gerenoveerd en blijkt door 2 voormalige pelgrims gekocht te zijn. Zie http://www.theabbey.es . Neil is er zelf en legt ons van alles uit en maakt foto's van ons. Hij schrijft ook een andere route voor ons op, langs de rivier met meer schaduw, het zal vandaag 36 graden worden en morgen trouwens 39. Wat was dit een pareltje op de Camino zou het dan toch? We nemen hartelijk afscheid en gaan geïnspireerd weer door. Niet veel later zie ik mijn steentje om mijn hals, gekregen van neef Hans, voor connectie met de ziel..ik denk nou ik weet niet of dat gaat werken en ik moet zomaar huilen en dan voel ik een soort van zachte bries langs mijn linker arm gaan, alsof alle haren overeind gaan staan...en voel ik me opeens blij van buiten en binnen, het is alsof er even iemand naast me liep.. ik herinner me dat ik dit vorige week op weg naar Roncesvalles ook had en toen dacht Gerard loopt even mee.
We komen in Larossona bij een pleintje, Bar gesloten maar er staan stoelen dus onder de grote kastanjebomen, met de blote voeten op een bankje ook nog, een broodje eten. Dat is genieten en dan wil een hond tegen mn rugzak piesen, ik had het nog niet eens door maar gelukkig ziet de bazin dit op tijd! Om 12.45 weer door maar we vinden om de hoek de deur open van de Albergue en kunnen daar even naar de wc. Fijn. Het is een prachtige tocht, wel behoorlijk pittig met steile op- en neer paden maar het lijkt alsof het bijna, nou ja niet overdrijven, vanzelf gaat. Om 14.15 vinden we in Zurain een terrasje met koffie en koek. En om 15.00u weer door. Het is alsof de magie mee gaat..Om 15.45 toch nog even langs de rivier (bij Ikotz?)  in de schaduw liggen met de schoenen uit, een korte siësta zeg maar. En verder maar weer. We weten dat Rient ook onderweg richting Pamplona is maar wachten verder bericht af, we moeten vermoedelijk richting Villava en niet naar Pamplona. Vlak voor Huerta nog even schone sokken aan en dan zie ik dat ik mijn engeltje op de schelp kwijt ben.Hè bah wat jammer maar ik voel ook dat het wel goed is zo, de verbinding en de werking blijft wel hoor Helga. Dan lopen we Huerta in en zie ik een Tabacco en kan ik een kaart voor Pelle kopen, hij wordt bijna 1 jaar en ommi is er niet bij maar zo toch een beetje dan. Ondertussen belt Rient, hij is in Villava, dus lopen we eerst die richting op en dan toch weer terug naar de rotonde van Huerta, veel getelefoneer over en weer. Rient voelt zich inmiddels een dolende ridder en heeft tal van rotondes rond gereden, ze werden er niet vierkant van en wij werden niet gevonden, om 18.45 zitten we in bushokje maar ook dat lukt niet om uit te leggen, dus besluiten we maar richting Villava te lopen, Rient laat weten dat hij een parkeerplaats heeft gevonden bij de Mercadona. Lopen dan maar want inmiddels zijn we ook wel gaar. Als we aan een man de weg vragen wordt het ons afgeraden om, met deze hitte, nog zo'n eind te lopen maar ff wegbrengen is er niet bij. Enfin tegen 20.00 uur hebben we elkaar dan toch gevonden en op de parkeerplaats heeft Rient olijven en bier voor ons met plakje worst toe. En dan op naar de camping zou je denken..We moesten niet door de tunnel dus vele rotondes, richtingen en meerdere keren Pamplona, later komen we dan toch uiteindelijk op de camping in Ezcaba. Caravan op zn plek, tentje voor Rient en kijken of we nog iets kunnen eten. Maar het is 22.00 uur geweest dus de keuken is gesloten, we kunnen nog wel een biertje drinken en er is nog een stokbrood. Snel douchen en wat brood met kaas en ja nog even aan de wijn en de kaart en lekkers van Greet en Joke uitpakken, lief hoor. En Annegien had medicatie en ook wat lekkers meegegeven. Dank dank. Voor we het weten is het na middernacht..

Liefs Liesbeth en van de dolende ridder en zijn prinses ook

1. Tini van maasbommel:
    30 juni 2015
    ja, de ene keer zit mee en dan weer eens tegen, houdt goede moed, jullie komen er wel......... Tini v.M.
  2. Lyda Valentijn:
    30 juni 2015
    Wat een tocht en dan zo warm, jullie zijn wel dapper. Groetjes ook voor Rient, mijn dierbare ex ....
  3. Trees isendam:
    30 juni 2015
    je moet nu toch wel weten, dat het eerste uur lopen een allegaartje in je hoofd is!! daarna wordt het leeg en sta je meer open voor allerlei ervaringen.
  4. Gea van de Wiel:
    30 juni 2015
    Blij dat m'n broer jullie toch gevonden heeft. Lekker genieten van zijn gezelschap. Kus voor jullie allemaal. Gr van Gea
  5. Cor Bout:
    30 juni 2015
    met al dat dolen hebben jullie de nodige extra km's gemaakt. Tellen die ook mee? Gentje. Hier hebben we vandaag spaanse temperaturen, dus weten we hoe jullie je moeten voelen. Best zwaar. Sterkte.
  6. A.van der Lende:
    30 juni 2015
    Eind goed, al goed! Deze dag maar even vergeten!Kiek.
  7. Mar en Eric:
    1 juli 2015
    Veel liefs van trouwe volgers met veel bewondering voor jullie volharding. Houdt goede moed. Dit verdient een flappentapwijntje!
  8. Tini van maasbommel:
    10 juli 2015