Dag 104/ 27 juni van Roncesvalles naar Bizkarreta 15km

27 juni 2015

Om 5 uur is er al gerommel en geritsel en om 6 uur gaat het licht aan. Dan ook maar opstaan, wassen en aankleden en de rugzak weer pakken. Hoe normaal is dit inmiddels al niet geworden, alsof ik nooit anders gedaan heb. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik er een rommeltje van maak, ik denk steeds dat ik weet waar ik dat shirt oid heb en dan moet toch eerst weer heel die zak leeg want natuurlijk zit ie dan onderin.
Dan afscheid nemen van Hans en 2 andere hospitaleros. Tjonge wat zou een pelgrim zijn zonder deze mensen die vrijwilligers zijn en ook voor eigen rekening hierheen reizen en hier kost en inwoning hebben maar flink met de handen moeten wapperen. Chapeau voor deze mensen. Alles zit nog potdicht en we gaan eerst maar ontbijten in Casa Sabina. Voor 3.50 krijg je 1 geroosterde boterham met boter en jam en jus uit pak en koffie. Om half 8 gaan we op pad. Bij het 790km bord wil ik een foto maken en stelt een andere pelgrim voor om de foto te maken met mij erbij. Leuk toch. We lopen op een bospaadje en na een half uur is er al een restaurant waar we koffie drinken en aan de overkant is de Mercado en kopen we brood, kaas, fruit en pinda's. En dan echt aan de bak. Het is weer even wennen aan de rugzak. Het gaat door een dicht gemengd loofbos met klimmen en dalen en dan de eerste plaats Auritz/Burguete, door de hoofdstraat en eerst langs een boerderij en een weiland. Als ik bij een hek kom denk ik dat ik verkeerd ben, er staat een groot rood kruis op..Hoe kan dat nou? Toch even teruggelopen, het rare is dat er een pelgrim achter ons liep met een rood t shirt aan en die is nergens meer te bekennen?? Enfin na 5 minuten komen er andere pelgrims en zij gaan ook rechtdoor dus...Nou dat kruis was een waarschuwing voor trappen. En dan gaat het veldpad door bos en weidegrond. Na een pashoogte gaat het bergafwaarts naar Aurizberri/Espinal en kan er koffie gedronken worden met een flink stuk cake, jammie. Ik maak ook nog maar een broodje. En we kunnen ook nog even appen. Om half 12 weer in de benen en tsss missen we een afslag, ja je kunt niet verdwalen zegt men maar dan moet je wel goed op de tekens letten. Enfin een half uurtje en dan zijn we toch weer op de goede weg die maar meteen omhoog gaat en uitkomt, via bos-en veldpaadjes, op de Alto de Mezkiritz/922m. Je merkt goed dat je niet meer alleen bent we worden nogal eens door anderen ingehaald. Het ruikt heerlijk in het bos, vraag me niet naar wat want ik heb geen idee, ja buxus dat zie en ruik ik. In het boek lees ik wel dat er idd buxus, hazelaar, eiken en meidoorn langs het pad staan. Tegen 13.45 vinden we een plekje op een muurtje waar ook het water van een beek? over de weg stroomt dus lekker even de voet afkoelen, ze drogen snel in de warme zon. Een racefietser gaat onderuit als hij door het water fietst. Wij kunnen over blokken het water over. Dan komen er nogal wat betonplaten, omhoog en omlaag. Om half 3 zijn we in Bizkaretta (785m) bij een Bar en gaan daar thee drinken en besluiten om niet verder naar Zubiri te lopen, dat is nog een uur of 3 voor ons waarvan het laatste uur een lastige afdaling is. En de bovenbenen doen al pijn en de knie van Aaf ook. Nog niet eerder had ik zoveel spierpijn, dat komt denk ik door die steile en lastige afdaling naar Roncesvalles. Ik voel zelfs oude pijntjes niet, zo heeft elk nadeel. ..Het blijkt dat de bareigenaar ook gites heeft en hij brengt ons naar zijn huis waarin meerdere gites zijn en die bovendien aan het pad van de Camino staat, fijn voor morgen. We betalen 55euro samen voor slapen en ontbijt en hebben een ruime kamer met elk eigen bed etc
Het is een grote gites met 5 kamers, woonkamer, keuken en groot balkon. Eerst douchen en de was in de machine. Lekker ook de lakenzakken. Dan hiernaast naar de Mercado voor de boodschapjes. We eten brede spaghetti met een prutje van ui courgette, tomaten, knoflook en ham.Yoghurtje toe.Daarna moet ik naar beneden en buiten verder met blog, binnen geen verbinding. Overigens is Rient vanochtend vertrokken en inmiddels goed in Vezelay aangekomen. Leuk over enkele dagen gaan we hem zien.
Om 23.00 uur ben ik moe en volg ik Aaf's voorbeeld en ga tukken.

Liefs Liesbeth

1. Tini van maasbommel:
    28 juni 2015
    goeie reis verder, Tini v.M.
  2. Meino:
    28 juni 2015
    Ach laat Rient haar omhelzen van mij!
  3. Jolanda:
    28 juni 2015
    Top, voetje voor voetje kom je overal. Gefeliciteerd met de Spaanse mijlpaal.
  4. Wil Combee:
    28 juni 2015
    Werd je in Roncevalles niet gewekt door Gregoriaanse muziek?
    Of doen ze dat niet meer?
    Dat kan ik me n.l. nog herinneren van mijn camino in 2011
  5. Hettie:
    28 juni 2015
    Al in Spanje, wat een prestatie! Ik volg jullie nog steeds op de voet, en ik mis het als er soms geen reisverhaal is. Maar dan komen er soms 3 tegelijk. Wel knap dat je dat zo trouw bij houdt.
    Wat maken jullie veel mooie dingen mee.
    Lieve Aafke, het laatste stuk van de camino, ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.
    Lieve groet.