Dag 102/ 25 juni van SJPDP naar Orisson 7km

25 juni 2015 - Orisson, Frankrijk

Om 7uur aan het wederom wat karige ontbijt. We krijgen de tampon en betalen pp 50Euro voor 2 nachten maar madame geeft ons ieder 5euro terug omdat we zo leuk zijn. We hadden een bedankkaartje voor haar geschreven en ze is daar blij mee. Ze maakt ook de rugzakken verder transportklaar. En dan komt het uitzwaaien, als we buiten staan komt opeens ook al het pelgrimbureaupersoneel naar buiten en als ik roep "toute la famille" is er meteen hilariteit. Over en weer worden dan nog foto's gemaakt en we worden uitgezwaaid tot wij en zij, echt niet meer te zien zijn. Echt leuk en ik denk dat deze eer niet alle pelgrims ten deel valt. En oh wat loopt dat lekker zeg met alleen mijn schoudertas. De eerste klim is een steile en op het asfalt en wat is het mooi...we boffen ook met het weer, zon maar niet bloedheet en alles is te zien. Om helemaal blij en dankbaar van te worden want vaak loopt menigeen hier in de regen! Bofkonten zijn we. Na 3 km wordt het stijginspercentage minder en halverwege komen we bij de herberg waar we op het terras koffie kunnen drinken. Daarna gaat het een paar 100 meter weer pittig omhoog en dan gaat het redelijk vlak door tot aan Orisson. Wat was het een.prachtige tocht en ik ben blij dat het zonder rugzak was. Ik had onderweg soms mooie gedachten maar ze zijn weg..Ik liep ook eigenlijk alleen maar te genieten. En dan is het ook nog maar even na 11u dat is wel vroeg om te stoppen maar zo kunnen we energie sparen en opdoen voor morgen want nu zitten we nog maar op een hoogte van 770 meter en we moeten nog naar 1410 meter en dan weer afdalen naar 1040 en vervolgens naar 952 meter maar dat is voor morgen!!
We melden ons aan en moeten dan verder wachten dus proosten we met een Baskische cider op het overdekte terras aan de overkant. Om een uur of één konden we naar de kamers, krijg je ook een muntje om te douchen, 5 minuten maar liefst. Een kamer met 3 stapelbedden, we kunnen een onderbed scoren en daarna douchen, het dat is een beetje in de file staan maar na 10 minuten ben ik aan de beurt en ja alles wordt dan mee nat zo ongeveer, dus dat is ff stoeien maar het lukt en ik kom er schoon en droog uit, wat wil een mens nog meer. Wassen en aan de lijn in de zon en verder lezen, er is toch geen wifi. Er is een prachtig uitzicht dus ook dat is dik voor elkaar. Nog wat brood eten dat nog gekocht was en dan toch maar een roseetje. Om half 7 kunnen we aan tafel met nog zo'n 50 andere pelgrims. Een lekker soepje, kipkluif, doperwt met wortel en aardappel en brood, genoeg wijn ook! Baskische taart toe en daarna een rondje waarbij ieder vertelt hoe hij /zij heet, waar vandaan enz. Wij winnen! Ik drink op het terras buiten mijn glas verder leeg in gezelschap van een aardige Deen. En om 22.00uur dooft het licht. .het was alweer een mooie dag.

Liefs Liesbeth

Van reisblog naar fotoboek