Dag 100 / 23 juni van Saint-Jean-le-Vieux naar Saint Jean Pied de Port 5km

23 juni 2015 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Om 7uur wakker en om half negen op.Hennie komt douchen bij ons, dat is een betere en schonere douche dan in het sanitair gebouw. En Wim komt de dweil lenen, hij was vergeten de poten uit te zetten en vanochtend ging dat " niet goed" toen ze beiden achterin stonden....shit happens. Ik dek de tafel en zet koffie en thee. En we eten een gebakken ei met spek en tomaat gebakken door de wereldbakker Wim, hij kan ook eieren lezen, tjonge wat is die man begaafd. Het smaakt natuurlijk heerlijk. Dan is het tijd voor afscheid. Lieve Hennie en Wim wat was het gezellig en wederom bedankt!! Het was voor ons gewoon ook even vakantie.
Het afwasje gedaan en we kunnen op pad. Makkie natuurlijk. Ik kan het niet geloven als ik het bord zie met SJPDP. Echt het staat er, we zijn na wat omwegen en met enig smokkelwerk tot hier gekomen. Daar schiet je toch even vol van. We komen langs een schoenenwinkel en Aaf vraagt of ze een schoenmaker weet, helaas die zijn er niet en ze wil wel even kijken naar de schoenen. .dat moet nog gaan volgens haar, wel uitkijken voor uitglijden en mijn schoenen zijn nog oké. Dan komt er ook nog een sportwinkel en kijken er daar nog even. Nee de (korte ) broek is toch niet wat ik zoek dus nu eerst maar koffie drinken dan. En dan gaan we via de Citadel naar boven door de poort en laten we een foto maken. Wow, we zijn er echtttt. Eerst naar het pelgrimsbureau, ze reserveren voor ons vast een plekje in Orisson, we willen de tocht over de Pyreneeën in twee keer doen. We krijgen nog allerlei informatie en dan sluiten ze en gaan wij op zoek naar een slaapadres voor 2 nachten. Als we de straat naar beneden lopen en met 2 jonge vrouwen uit Californie praten staat opeens Alexandra naast ons.Dat is een leuk weerzien en we gaan met elkaar wat drinken, zij maakt morgen de overtocht. Daarna toch eerst maar een slaapplek zoeken. De eerste twee zijn al vol, de ander is een slaapzaal, dan die naast het bureau proberen. Een mooi mens van 82 jaar, goed geconserveerd en gebekt, is eerst wat kribbig omdat we te lang aan de bel hingen en ik ook vroeg of er wifi was maar al snel hadden we haar voor ons gewonnen en krijgen we zelfs een badlaken. Eerst ff uitpakken en dan terug naar de buren, het pelgrims bureau. Zij zouden ook iets reserveren in Roncevalles maar dat bleek nogal duur te zijn 65 of 75 euro per kamer zonder ontbijt, doen we dus niet en dan toch maar eens de grote Refuge die volgens hen prima is en die je niet kunt reserveren. We zien het wel dan. Bij terugkomst is het eerst douchen, wasje wil madame morgen wel met de machine doen. En voor we het weten is het tijd om te gaan eten. Straat naar beneden lopen en we vinden een prima restaurant, we kunnen achter in de tuin en er is een.pelgrimsmenu voor 12 euro, gemengde salade, kippenpootje, gevulde aardappel en stukje taart toe en een pichet wijn, koffie. die zit niet binnen het menu is dus extra, Smaakt prima allemaal maar wel een lichte maaltijd, misschien val ik dan eens af? Ik ben benieuwd  hoe het nu verder zal gaan. Straks is het geen Chemin St.Jaques meer maar de Camino, de Sterrenweg. Gaat dat ook anders voelen? Het zal drukker zijn en volgens de routebeschrijving zijn het 31 etappes maar er zijn er vele van 30 km of meer... voetje voor.... Ik vind het wel spannend hoor de Pyreneeën over! Red ik dat stijgen en dalen , redden we dat? Maar dit doen we in 2 etappes maar morgen eerst nog een rustdag.

Liefs Liesbeth .

1. Antoinette:
    23 juni 2015
    Wauw 100 dagen onderweg en aan de voet van de Pyreneeën.
    Wat een bijzonder moment.
    Liesbeth jullie hebben nu al zoveel overwonnen dit laatste stuk zal jullie ook lukken met Jacobus aan jullie zijde. Zet hem op en geniet ervan!
  2. Aafke en Rient:
    Geweldig !
    St Jean Pied de Port ! Na de Pyreneeën rechts af, de Camino op en dan zie je Santiago al bijna liggen !
    Nog maar een kleine 800 km na de 1.500 km die al gelopen zijn en de 46.707 woorden die Liesbeth in de blog heeft geschreven zodat we het allemaal konden volgen.
    Gefeliciteerd !!
  3. Albert:
    23 juni 2015
    Zelfs na 24 jaar krijg ik nu de tranen in de ogen bij de herinnering aan mijn verblijf in jpdp na al die km vanuit Nijmegen eindelijk de camino. Nog iedere dag denk ik er aan. Geweldig wat jullie nu verder weer te wachten staat zelfs na al die fantastische dagen die jullie al gekregen hebben. Het ga je Goed!!!!!!!
  4. Cor Bout:
    24 juni 2015
    Hoi, hoi wat een feest. Het is wel een aardige kluit steen waar jullie over- of omheen moeten, maar nu geraak je steeds dichter bij je doel. Die andere 1500 km vergeet je maar, die hebben jullie al gehad. Ben benieuwd of het skypen dan nog gaat en of je voldoende wifi adressen hebt onderweg. We zijn natuurlijk in gedachten bij jullie als jullie de steenmassa te lijf gaan.
  5. Mariska Bos:
    29 juni 2015
    Liesbeth en tante Aaf,
    Bijzonder dat jullie al zo lang onderweg zijn.
    Groetjes van ons allemaal!