wetenswaardigheden

4 maart 2015

Vooraf: voor degene die wel van de hoed maar niet van de rand weten..(met dank aan Wikipedia!)

Met Sint Jacob wordt veelal  Jakobus de Meerdere  bedoeld. In de christelijke iconografie is de sint-jakobsschelp diens attribuut. Deze is bevestigd aan zijn hoed, mantel of knapzak. De Sint-jakobsschelp is hiernaar vernoemd. Ook wordt hij vaak afgebeeld met een staf, het attribuut van de pelgrim.
De Orde van Sint-Jakobus van het Zwaard koos Jakobus de Meerdere als schutspatroon. Volgens de legende was zijn graf, aangewezen door een ster, ontdekt op het "sterreveld" in Santiago de Compostella. Ook in het graafschap Holland zou er volgens een omstreden bron een Orde van Sint Jacob in Holland zijn geweest.Volgens de overlevering leverde koning Ramiro I van Asturië in 844 een veldslag tegen de Moren (de vermoedelijk mythische slag bij Clavijo), waarbij zijn leger onverwacht hulp kreeg van een geheimzinnige ruiter die de Moren doodde, zodat de slag gewonnen werd. Het lag voor de hand dat de ruiter niemand anders was dan Sint Jakobus (Santiago), die sindsdien in Spanje dan ook de titel Matamoros (Morendoder) draagt.

Zijn naamdag is op 25 juli. In de Orthodoxe Kerk is 30 april zijn naamdag. Hij is de patroonheilige van Spanje (in het bijzonder van Galicië en Santiago de Compostella), Antigua Guatemala, Guatemala, Chili (in het bijzonder Santiago de Chile), Loíza, Međugorje, Montreal, Nicaragua, Pistoia, Sint-Jacobiparochie, Den Haag, Enschede, Kemzeke en van de soldaten, ruiters en krijgers, de arbeiders, de lastendragers, de hoedenmakers, de bont- en pelswerkers, de kousenmakers, de bewakers, de (Galicië en Santiago de Compostella), Antigua Guatemala, Guatemala, Chili (in het bijzonder Santiago de Chile), Loíza, Međugorje, Montreal, Nicaragua, Pistoia, Sint-Jacobiparochie, Den Haag, Enschede, Kemzeke en van de soldaten, ruiters en krijgers, de arbeiders, de lastendragers, de hoedenmakers, de bont- en pelswerkers, de kousenmakers, de bewakers, de (ketting)smeden, de apothekers en drogisten, de dierenartsen en de pelgrims en tegen het reuma en de artritis en voor goed weer en de groei van appels en veldvruchten.

Santiago de Compostella:

Volgens een legende zou het graf van de apostel Jakobus, een van de discipelen van Jezus, zich hier bevinden. Zijn stoffelijk overschot zou, nadat hij in Palestina was onthoofd, in een stenen boot zijn gelegd waarin twee van zijn discipelen meereisden. De boot bereikte vanzelf de Galicische kust, waarna het dode lichaam werd begraven in de berg Libredón. Over het graf verrees een machtige basiliek.

Finisterre:

De naam Finisterre is afgeleid van het Latijnse Finis Terrae, het einde van de wereld, oftewel daar waar de wereld ophoudt. Volgens de overlevering kreeg de kaap deze naam toebedeeld door de Romeinen die dachten dat de westelijke wereld tot aan het einde van dit schiereiland reikte en niet verder.

Kaap Finisterre is tegenwoordig ook het eindpunt van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella (zie ook pelgrimsroute naar Santiago de Compostella). Hiervoor zijn verschillende verklaringen mogelijk. Een daarvan is dat Finisterre al onderdeel uitmaakte van een heidense cultus, en dat het christendom dat heeft overgenomen. Een andere verklaring zou zijn dat Jezus de apostel Jakob naar het einde van de wereld (Finisterre) stuurde om het geloof te verkondigen. Menige pelgrim verbrandt op deze rotspunt - als einde van zijn of haar lange tocht - al zijn kleren.

Muxia:

Dit is de plek waar het eigenlijke einde van de pelgrimstocht is. Volgens de overlevering werden de resten van de apostel St. Jacob na zijn dood naar Galicië gevaren. Daar strandde het schip. De kust heet daar dan ook 'Costa de Morte', de kust van de dood.

Cruz de Ferro:(ongeveer 200km voor Santiago):

Hier laten pelgrims een van huis meegenomen steen achter  waarmee ze symbolisch hun zonden en zorgen van zich afleggen en (letterlijk) verlicht hun weg vervolgen.

Nog eentje dan: (Ellen)

Ultreia (voorwaarts) et suseia (en steeds maar verder)

Het komt uit het bekendste pelgrimslied van de Santiago traditie. Het beroemde refrein luidt in zijn geheel:
Ultreïa ! Ultreïa ! Et suseia Deus adjuva nos !

Vertaald is dit:
Vooruit! En verder! Rechtdoor! Moge God ons helpen!

Het is dus een aanmoedigingskreet. Bon courage!

(ref: Mireille Madou)

1. Roel:
    Hoi Elisabeth
    Ik ken je niet persoonlijk maar ben je naam al verschillende keren
    tegengekomen .Heel leuk dat je de Camino gat doen best spannend
    wil je een hele mooie tocht toe wensen.
    Ik vertrek 14 maart en ga via Vessem en neem daar de Monastica
    Wellicht komen we elkaar nog wel tegen (achterop bedoel ik )
    Buen Camino.
  2. Elisabeth:
    4 maart 2015
    Hi Roel wat leuk! Zag ik vandaag ook niet een reactie van jou op Fb? Waar vandaan vertrek jij? Want we gaan dus kort na elkaar!! Leuk als we elkaar zouden treffen! Heb je ook een blog? Na 8 maart zet ik de link op Fb, ook op de Jacobus route club! Voor jou ook in elk geval n buen camino!! Grtjes
  3. Roel:
    Hoi Liesbeth.
    Spannend allemaal. ik hou geen blog bij, zet af en toe wat op FB
    Ik vertrek vanuit Borne (Twente ) en ben 19 maart in Vessem rond de 26 ste hoop ik in Namen te zijn en rond de 30 ste in Rocroi.
    Ik loop de eerste maand gemiddeld 25 km. per dag.
  4. Elisabeth:
    Hi Roel,
    Zeker spannend! Ben je druk met de voorbereidingen nog
    of ben je er helemaal klaar voor? Ik kijk vast wel eens op FB onderweg!!
    Wij hebben het voornemen om te beginnen met 15/25km hangt ook af slaapplaatsen en hoe het gaat maar we hebben in principe de tijd.
    Kunnen dus geleidelijk opbouwen! Grtjs Liesbeth
  5. Roel:
    Hoi Liesbeth,
    De voorbereidingen zijn gedaan ben er klaar voor. Eigenlijk is het al tijd om te gaan. Loop al weken met mijn rugzak naar en van het
    werk naar huis toch weer 15 km. Heb de eerste 10 dagen al wel overnachtingen geregeld zodat ik rustig kan in lopen zonder me
    druk hoef te maken voor een slaapplek. Heb ook 2 nachten besproken
    in de abdijen van Tongerlo en Averbode waar ik echt naar uit kijk. En een overnachting bij een oud collega in Oeffelt.
  6. Elisabeth:
    4 maart 2015
    Nou Roel dan heb je het goed voor elkaar! Wij hebben nog maar 1 nacht misschien doen we er nog 2 bij maar willen ons niet teveel vastleggen we zien wel hoe het gaat! Mooi de abdijen!
    Nou alvast een goede start zaterdag!!!
    Grtjs,
    Liesbeth