Dag 79/ 2 juni van Perigueux naar St.Astier 27 km

2 juni 2015 - Saint-Astier, Frankrijk

Om 8 uur reveille etc en dan eerst zingen voor Aaf! Vandaag 38 jaar "Echte Trouw" met Rient.
Gefeliciteerd mooi stel, ook namens de feestcommissie! Dan samen ontbijten met Paul die ook al aan onze eitjes begonnen is. Hi hi. Het is hem gegund. Hij behoort tot de Congregatie van de priesters van het Heilig Hart, een kleine communiteit zit volgens mij  bij mij om de hoek! En Gerard is met hen nog wel eens voorgegaan.
Paul vertrekt later dan wij en ik geef hem de instructies door voor het afsluiten en wij vertrekken toch ook pas tegen 10.00 uur. Eerst nog even langs de flappentap en de route nog eens navragen maar ik heb geen trek in een drukke weg en we nemen dan toch de Chemin en volgen de Voie Verte waar Wobien het over had. Heerlijk rustig en behoorlijk wat schaduw. We worden door enkele dames aangehouden en gefeliciteerd, dat is wel bemoedigend want ik voel de rugzak wel nadrukkelijk. Enfin, op een gegeven ogenblik stopt de Voie en komen we in een dorp? Hoe verder? Een automobilist zegt dat we nog 15 km naar Gravelle moeten, jee hoe kan dat en ja rechtdoor dus dat doen we maar en voor de zekerheid roep ik in een tuin nog 2 dames, zij zeggen dat de weg stopt bij de rivier en dat we anders moeten. Uiteindelijk hoort Aaf me roepen en hoeft ze niet te zwemmen. En ja het gaat dan toch de goede kant op al is er wel enige twijfel ook.Gelukkig komt er dan toch een bord waarop staat 3 km Gravelle en 10km St.Astier...pfff. Tegen 13uur gaat mijn maag knorren en wil ik ff wat eten ik zie wel schaduw maar die weg is een "eigen weg" dus daar ga ik aan voorbij en als ik ff verderop stop zegt Aaf dat daar  op de eigen weg, wel schaduw is dus dan toch maar?? Ja oké, tsss komt er net een auto uit dus dan maar even wachten, draait mevrouw haar raampje open en zegt dat we wel naar beneden mogen want daar is schaduw. Enfin er volgt een heel gesprek en het eindigt met ga maar en als jullie geen haast hebben kom ik zo terug krijgen jullie koffie en breng ik jullie naar St.Astier. Dat is niet tegen dovemansoren dus daar gaan we. Dat is toch wel weer een cadeautje van Jacobus! Twee blaffende herders verwelkomen ons maar de dochter komt ook al aangelopen, moeder had haar gebeld. Ze woont in, wat ooit een soort van schuur was en door haar verbouwd is met comfort wel, alleen geen electriciteit. We krijgen limonade en yoghurt van Stephanie en moeder Martine komt terug en zet koffie. We wisselen telefoon nummers uit en moeten beloven te berichten als we Santiago bereiken. We kunnen ook nog een dutje doen als we willen maar om een uur of 2 willen we wel weer verder en ze brengt ons naar de kerk in St.Astier. Afscheid met dikke zoenen en daarna kunnen we de kerk nog niet bekijken er is net een uitvaart. Dan maar een terrasje voor een pilsje, ik trakteer, je bent immers niet elk jaar 38 jaar getrouwd . Daarna kunnen we bellen en komt madam Rathier ons halen. Tjonge we hebben een prachtig huis voor onszelf samen met Paul. Het repas staat klaar,  de afwerking kunnen we zelf doen, het ontbijt idem. Maar eerst regelt ze nog onze onderkomens voor de komende 3 nachten, krijgen we een tampon en betalen we 25 euro pp. Dan is het heerlijk douchen en wasje doen. En tijd voor een glaasje witte wijn. Had Aaf gekocht ter ere van, Paul doet graag mee, tsss is het een zoete dessertwijn. Dan toch maar een rode kopen hier voor 2.50Euro. Er is genoeg gesprekstof en tussen de bedrijven door bereiden we het eten verder. Ik vraag Paul of hij een gebed wil doen en dat wil hij. Mooi, een lang verhaal verder kort, heerlijk buiten gegeten, mooie gesprekken en goed gedronken. Ik bel nog ff via app naar Rient om te feliciteren en kunnen zij nog ff beppen. Ik heb de eer om Aaf morgen op een etentje te trakteren op zijn kosten en ik mag een vorkje meeprikken! Genoeg nu het is bedtijd, morgen bijtijds op het wordt een warme dag. Mevrouw komt ons hier weer halen en brengt ons weer naar St.AstIer. Met Paul zijn we de komende 3 nachten op hetzelfde adres. Oh ja uiteindelijk hebben we dus maar 14km gelopen

Liefs Liesbeth

1. A.van der Lende:
    2 juni 2015
    Aaf en Rient via via gehoord van trouwdag: van harte! Kiek.
  2. Marga:
    2 juni 2015
    Lieve Liesbeth, wat fijn dat vandaag zo goed is verlopen. Maakte me wel een beetje zorgen om die 27 km en ik niet alleen, gezien alle tips die binnenstroomden... Wat zijn jullie al ver, heb vandaag eens op de kaart gekeken en bijna niet voor te stellen dat jullie voetje voor voetje zo diep in Frankrijk zijn beland. Chapeau. Veel plezier morgen bij het huwelijksfeestmaal. Liefs, Marga
  3. Joke Paes-Does:
    GEFELICITEERD!!!
    Aafke met jullie trouwdag.
  4. Gea van de Wiel:
    2 juni 2015
    Leuk even met het bruidspaar ge-whatsapped vandaag. Fijn dat jullie niet de hele 27 km hebben moeten lopen, want Aaf zei dat het 30 graden was! Het was hier herfst vandaag, maar het gaat beter worden. Loop ze. Wij volgen jullie. (Schoon)zus Gea. Xx
  5. Truus van Harlingen:
    2 juni 2015
    Knap hoor dat jullie al zo ver zijn en de felicitaties aan Aaf! Volgens mij is
    Jacobus jullie op de zware momenten goed gezind. Lekker doorloen en op naar de kust.
  6. Wil Melgert-Felen:
    2 juni 2015
    Aafke van harte proficiat met jullie huwelijksjubileum.
    Wens jou net als Liesbeth het allerbeste toe.
  7. Arla Megens:
    Hoi Aafke,
    Van Harte Gefeliciteerd. Ik wist niet dat je al zolang getrouwd was met Rient. Geniet van het etentje morgen.
  8. Hennie Kikkert:
    3 juni 2015
    Ik volg je verslag sinds 14 dagen met belangstelling en ontzag.
    Via via heb ik je adres gekregen, we kennen elkaar niet, Aafke is getrouwd met mijn neef Rient. Leuk om te lezen dat hun trouwdag bekend is, hopelijk volgen er nog vele jaren. Van harte gefeliciteerd vanuit het hoge Friesland nog veel sterkte met jullie reis.
  9. Marianne:
    3 juni 2015
    Gefeliciteerd Aafke! Als cadeautje voor jullie beiden het rekensommetje van 1123,5 kilometer achter de rug. Om en de nabij de helft zitten jullie nu. Als dat de feestvreugde niet verhoogt. Ook hier gaat de hoed met een grote buiging af! xx Marianne
  10. Tini van maasbommel:
    3 juni 2015
    Zonder geluk, vaart niemand wel en.... Aafke, gefeliciteerd met de behaalde mijlpaal; grtjs en goeie reis verder, Tini v.M.
  11. Joke:
    3 juni 2015
    Alsnog gefeliciteerd met Aafkes huwelijksjubileum. Zover van huis en toch zo close. Inmiddels zullen jullie wel lekker hebben gegeten van Rients cadeautje. Diepe bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. Heb met Rient met gele stift de route even gemarkeerd. Niet alle plaatjes kon ik vinden. Hij is zo weer bij jullie. Nog even doorlopen. Succes en beterschap met de (sport)blessures. Groet Joke
  12. Mariska Bos:
    4 juni 2015
    Hallo Liesbeth en tante Aafke, fijn dat jullie het kunnen volhouden. Al over de helft, het is dus nu aftellen! Dat zal ook wel motiverend zijn! En tante Aaf, gefeliciteerd hoor, ik kan het mij nog herinneren, uw trouwdag.
    Groetjes van ons allemaal!