Dag 62/16 mei van Fougerolles naar Cluis 17km

16 mei 2015 - Cluis, Frankrijk

Dat was een fijn avondje in de leren stoel bij de openhaard! De nacht was wat minder althans..tot 4 uur lekker van de wereld en om 4uur toen hoorde ik toch weer kikkers kwaken maar deze keer buiten en daarna gingen de vogels los en vervolgens de haan en binnen was er regelmatig een zacht geknor te horen. Ja en intussen gaat er dan natuurlijk van alles door je hoofd spoken zoals het verhaal van Anne die in de tuin aan het graven is omdat ze weet of denkt te weten of door gekregen heeft? dat er iets groots te vinden is? Een grote schat, een crypte bijvoorbeeld, maar uiteindelijk vind je toch de grootste schat in jezelf denk ik. Dan denk ik aan Lopen Eten Slapen, als je de eerste letters neemt wordt dat LES zou dit de les, of de lessen, zijn die ik en wij allemaal nog te leren hebben waar of hoe dan ook? Oh en als ik er een s aanplak de S van Santiago bijvoorbeeld dan krijg je dus less and less is more! Nou genoeg nog om over na te denken maar eigenlijk wil ik nog wel even slapen, oh lukt nog niet dan even lezen, te donker
Nou ja, ala je ligt rust je ook en dan is het toch eindelijk ook half 8 en sta ik op. We hadden middels een briefje gevraagd  om 8uur te kunnen ontbijten. Helaas er stond niets klaar.Dan maar wachten en vast in Livre d'Or  schrijven en lezen en lezen.. en zo werd het half 10 en kwam Anne met ons ontbijt aan! Had de brief niet gezien en was naar de markt geweest en ons ontbijt stond klaar in de keuken, net als het diner gisteravond.Tja het gaat zoals het gaat! Er was genoeg om mee te nemen en we hadden ook weer lekkere aardbeien! Het afscheid is hartelijk, ik vond het heerlijk hier voelde me op mn gemak en ook thuis en de ontmoeting met Anne was zeer inspirerend vond ik, vonden wij.
Om 10.45 vertrekken we dan eindelijk richting Cluis over de D weg maar weer! Niks mis mee! Om 13.15, 3 km voor Cluis toch maar even op de rugzak zitten en een broodje eten. .half 3 lopen we Cluis binnen en een leuk restaurant is open, er zitten een aantal Fransen te eten en wij nemen koffie en later nog stuk chocoladetaart met slagroom! Het is een Engels stel dat de boel runt, pas sinds 5 weken horen we later! De inrichting ziet er leuk uit, voor vertrek heeft het stel een enorme ruzie, in het Engels, gelukkig weten ze niet dat wij dat ook verstaan Maar we stappen dan toch ook maar snel op. We hebben ook nog geen slaapadres dus vragen we bij een Bar /Tabac nog eens of er iets iets, ja een dure ChdH met NL eigenaar maar liever niet dan probeert mevrouw nog even iemand van de Refuge te bellen en wat Aafke niet lukte lukt haar wel, hoera voor 10Euro pp hebben we een bed. Het is een schoon onderkomen, beneden een ruimte met tafel en stoelen en een bank, douche en wc en boven 2stapelbedden. Wij nemen ieder een onderbed en installeren ons meteen. Dan boodschappen voor ontbijt. Bij terugkomst zet ik een kopje thee voor ons dan staat José uit Alkmaar voor de deur. Kan ze meteen thee mee drinken. Het loopt tegen 18.00 uur en we maken ons klaar om naar Amy's te gaan, een soort tearoom die ook een menu heeft en graag pelgrims van dienst is want José vertelde  dat ze om 18.00 sluiten dus Aaf gaat ff vragen en nee we zijn welkom. Om half 7 zitten we er en José gaat mee al heeft ze al gegeten. We krijgen een 3 gangen menu voor 15euro en zij neemt alleen dessert met koffie. Dat laatste nemen wij ook tot slot. Ook hier Engelse eigenaren, ze zijn al 9 jaar in Frankrijk maar nu 1 jaar hier.Hij is een builder ofwel hij knapt huizen op en daarnaast helpt hij zijn vrouw hier. Het is een aardig stel we hebben het gezellig,eten smaakt goed en met José wisselen we ervaringen en stukje levensgeschiedenis uit etc. Om half 9 keren we terug naar de Refuge en wordt er gelezen om 22.30 naar bed en om 23 dooft het licht!

Liefs Liesbeth

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lidy & Noud:
    17 mei 2015
    Cluis, jullie zitten nog op dezelfde route:). Leuk om te lezen! Succes met de wandeldag van morgen
  2. De PieterPatser:
    18 mei 2015
    Sinds jij niet meer op jouw tablet typt, mis ik het uitroepteken aan het einde van vrijwel iedere zin. Lees jouw oude berichten maar eens door, ik vond het altijd een feest van herkenning en het stond superenthousiast ;-) Buen camino!