Dag 54/8mei van Lurcy Levis naar Ainay le Château 18 km

8 mei 2015 - Ainay-le-Château, Frankrijk

Om 9uur aan het ontbijt, buiten ziet het er wat somber uit en binnen is het nog behaaglijk van de houtkachel die gisteravond zo lekker aan het snorren was! We krijgen lekkere boterhammetjes met eigengemaakte perzikjam, een plak Goudse kaas en een eitje!  Even na 10.00uur vertrekken we, met langebroek en jack, het is wat somber en nogal fris! We beginnen voor de verandering maar eens  met de Chemin! Dat blijkt een verstilde landweg te zijn, ik hoor alleen de vogels zingen en de koeien zwijgen zelfs! En dan opeens... Rijdt er zomaar een auto door mijn tekst, hoezo verstild? Weg tekst! Maar ik hoef toch ook geen  tekst te hebben, hier zijn en lopen is gewoon genoeg toch! Dus gewoon door stappen dan maar en genieten! Na 11.00 begint het te druppen, er was ook 90%kans op regen dus zo gek is dat niet..poncho aan dan maar! Tegen 12.00 uur zijn we in Valigny en is de Tabac/Bar/restaurant open! Vandaag is weer een feestdag in Frankrijk, Bevrijdingsdag,maar grote feesten of uitingen daarvan niet waargenomen! Ik weet ook niet hoe ze dit vieren? Van de 1e Wereldoorlog weet ik dat er elk jaar een  Mis in de kerk is en daarna, bij het monument in elk dorp, eerbetoon met bloemen en muziek. Maar goed, we leggen natuurlijk aan voor de koffie en ook soep en nog eens koffie! Van de bazin? krijg ik zelfs een tampon, ik schrijf even wat in mijn notitieboekje!  Er is in de achterzaal ook een feest?  Er komen steeds nieuwe mensen binnen die doorschuiven en in de keuken zie ik ook veel bedrijvigheid! Om een uur of één stappen we  toch maar weer eens op! Niet veel later gaat het jack zelfs uit! Het gaat best voorspoedig en na een dik uur stoppen we nog eens voor de laatste boterham. Wat later begint het weer te druppen, ach alle zegen komt van boven denk je eerst nog maar daarna komt er toch wat veel en gaat de poncho weer aan, om 10minuten later weer uit te gaan en dit herhaald zich nog eens! We lopen inmiddels wel over de D64 , geen modder! Dat hebben we ook een beetje afgezworen, zijn we ook een Rient verplicht, hij heeft immers onze schoenen zo geweldig goed gepoetst in Vezelay! Maar nog zo'n 2km voor Ainay zien we de schelp naar links gaan en ons pelgrimsonderkomen ligt aan de route! Dan toch maar? Nou ja zijn we begonnen met de route dan eindigen we er ook maar meer! Viel weer even tegen de laatste kilometers maar  goed tegen half 5 waren we er en werden zelfs opgewacht door 2 heren, de hosptaliers! Vrijwilligers die hier een  week de opvang verzorgen! Het is een mooi verblijf, lekker schoon:) een kamer met 2 stapelbedden en een enkel bed! Een ruime douche en wc. En er zijn geen andere pelgrims! Lekker douchen, thee drinken en lezen!  De heren koken voor ons! Tegen half 8 kunnen we aan tafel! Eerst een Kir met knabbels daarna soepje, salade met omelet met daarin wilde aspergekopjes en rijst! Lekker! Fromage blanc met marmelade en taart toe! En daarbij wijn en leuke gesprekken waarbij ik gelukkig Aaf als tolk heb, zij helpt de heren nog met de afwas en ik werk aan mijn blog! Morgen moeten we om half 9 de tent uit zijn dus tijd om te gaan slapen nu, temeer omdat we 24km moeten/mogen lopen ook! Fijn weekend.

Liefs Liesbeth

9 mei 2015
    Buen Camino ! Dominique l'hospitaliser d'Ainay
  3. Ruud en Coby van Dam:
    10 mei 2015
    Oh Liesbeth, wat ben jij toch een doorzetter. Ik weet hoeveel pijn een nieuwe heup kan geven. Petje af en super knap van jullie allebei dat jullie al zo ver gekomen zijn onder allerlei omstandigheden.
    Dan ook nog jouw blog updaten!! en wat genieten wij ervan. Wij volgen jullie "plaats veroveringen" via de landkaart. De grens van Spanje komt steeds dichterbij.
    Heel veel succes en wij denken aan jullie. "Big hug."
  4. Rob:
    Hoi Elisabeth,

Mocht het er niet van komen om het antwoord op je vraag op mijn website te lezen: een accu die niet oplaadt, kan aan veel dingen liggen; ik kan er daarom niet heel veel zinnigs over zeggen. Het eerste dat ik zou proberen, is wachten tot de accu helemaal leeg is (even een paar dagen je verhaaltjes in een schrift schrijven en later overtikken), en het dan nog eens proberen. Als dat ook niet helpt, zou ik ‘m naar huis sturen; op die manier spaar je gewicht in je rugzak, en kan het thuisfront ‘m terugbrengen naar de winkel, en (hopelijk) in St. Jean weer aan je teruggeven.

We houden contact over een stukje samen lopen (of heb je geen e-mail zonder tablet?).

Ga door zo je gaat,
    Rob
  5. Elisabeth:
    10 mei 2015
    Gebruik nu mijn smartphone maar is lastiger als je wilt mailen gebruik dan mijn Gmail die heb je ook toch! Grtjs
  6. Rob:
    10 mei 2015
    Ik heb je Gmail. Als je tegen die tijd nog niets van me gehoord hebt, mail me als je in Périgueux/Saint-Astier/Douzillac/Moussidan/Fraisse/Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt/Pellegrue of 1 van de tussenliggende plaatsen bent; ik mail jou als ik bijna klaar ben als hospitalier in Montréal-du-Gers.