Dag 50/4 mei van Premery naar Nevers 30km/13 als je de bus neemt!

4 mei 2015 - Nevers, Frankrijk

Om 8uur aan het ontbijt, stokbrood, jam, chocolade croissant en....gebakken eitje!! Voor 45euro pp geslapen en gegeten! Voor onderweg is er  nada, we zien wel! Om 8.55 zitten we in de bus!! Het is droog het is een wonder! De bedoeling was om in Guerigny uit te stappen maar voor we er erg in hebben is dat al voorbij en stappen we een  dorp verder pas uit! Urzy,  ja dan valt de afstand wel erg mee! Dat is maar goed ook, ik heb pap in de benen lijkt wel en de zin is ook ver  te zoeken! Nou ja laat ook  maar... Of zijn dit schuldgevoelens? De weg is redelijk druk en overal op de weiden zie je veel water! Dat zal in het bos wel veel blubber geven! Bram komen we ook nog tegen, hij is al om 6uur vertrokken en loopt als een kievit 30km met al zijn bagage, de bikkel! Een koeienconcert valt ons ook nog ten deel, ze lopen een stuk met ons mee, gelukkig zit daar wel een draad en een heg tussen!  Na 11en is er een café Chez Marie en ook lekkere koffie en een wc!

In Nevers gaan we eerst langs Office de Toerisme voor adres en een adres van pedicures! Er is een klein museumpje bij dat we even bekijken en dan door naar de kathedraal St.Cyr wat is die mooi en wat heeft die prachtige ramen! En kaarsjes natuurlijk! Ik zit een hele tijd in de bank en denk aan hen die niet meer hier zijn, aan alles wat me lief is en zit gewoon verdrietig heel dankbaar te zijn ook. Buiten wacht ik op Aafke en spreek nog een Duitse pelgrim die in etappes loopt en nog 2weken heeft, maar haar mobiel is stuk en ze weet niet goed wat ze wil en moet nu, zonder telefoon lijkt haar angstig , ik kan me dat voorstellen maar heb geen ander advies dan haar wijsheid en sterkte te wensen en toch een goede weg, hoe dan ook. Om een uur of 2 zijn we in de pelgrims opvang van Bernadette! Een geweldig complex, kerk, etc. en  voor pelgrims een eigen huisje! We moeten de opgebaarde Bernadette nog bezoeken. We hebben een  sobere kamer met eigen bed en verder op de gang wc en douche! Prima! 101euro samen voor 2 nachten, 2x ontbijt en 1x avondeten. De receptioniste belt nog voor een pedicure maar iedereen is bezet en ik kan pas donderdag misschien terecht  maar we gaan woensdag weer op weg! Kan het morgen middag nog eens proberen en anders maar elders verder zien?!  Tijd voor douchen, wasje en even bijkomen op bed! Dan gaan we Nevers in, inmiddels heerlijk weer dus terrasje! Met een glas koude witte Sancerre en fijn praten is dit bijna God zijn in Frankrijk! Daarna terug naar ons onderkomen. we treffen ook Bram die voor zichzelf kookt, hij loopt ook voor een goed doel dus ik geef hem een donatie, in ruil daarvoor zal hij me op de hoogte houden!  En we nemen meteen hartelijk afscheid want ook hem zullen we wel niet meer treffen! Wij gaan aan tafel en krijgen een heerlijke pompoensoep, boontjes, gebakken kriel en stukjes varkensvlees in een lekkere saus! Buikje weer rond! Ik kan al wel makkelijk één , zelfs 2, handen tussen de tailleband krijgen, misschien toch wat lichter geworden? Koffie toe en ik ga naar  de zaal waar wifi is maar heb geen puf voor blog! Dus lekker gaan lezen en ik realiseer me opeens voor het slapen gaan, dat het Dodenherdenking was, nooit gemist of vergeten en nu wel, spijtig! Om 23u dooft toch het licht!

Liefs Liesbeth

1. Arla Megens:
    5 mei 2015
    Succes dames, op naar de finisch van de pelgrimstocht naar Santiago de Compastella
  2. Trees isendam:
    5 mei 2015
    heb nog aan je gedacht op het Trajanusplein
  3. Tini van maasbommel:
    5 mei 2015
    ik heb aan je gedacht op 4 Mei; nu 5 Mei is het noodweer hier, vanmorgen prachtig, maar nu.................... met al die festiviteiten is dit niet leuk, groetjes en loopze, Tini v.M.
  4. Wil Melgert-Felen:
    5 mei 2015
    Un pèlerinage avec un verre de Sancerre ; cést un voyage sans soucis et joyeux .
    Het wordt jullie van harte gegund .
  5. Mathilde:
    Hallo Liesbeth,

Ben zo benieuwd hoeveel kilometers jullie inmiddels hebben afgelegd en hoeveel er nog te gaan zijn of kan ik dit op jouw blog ergens zien?

Wij gisteravond, voor het eerst, met ons hele gezin en Isa en Jens (zij begrepen er niets van) 2 min. stil geweest bij de dodenherdenking. We waren met zijn allen bij Mattijs en Annemiek in Breda, bijzonder.

Jammer dat jullie veel slecht weer hebben gehad. Hopelijk dat de komende weken beter worden wat weer betreft, dan voel je je ook een ander mens.
    In Breda gisteravond heel veel regen en vanmiddag in Wijk en Aalburg, waren nog even bij Jojan en André, heel slecht weer. Nu inmiddels weer thuis maar het stormt nog wel. Jammer van al die mooie bloesem.

Dick liet net nog even een foto van een camping zien waar veel voortenten door de storm gesneuveld zijn, echt sneu voor al die mensen, die nu een weekje vakantie hebben.

Wij morgen weer aan de slag, voor mij maar 2 dagen werken en volgende week ook i.v.m. Hemelvaartsdag en dan begint onze vakantie al aardig op te schieten (8 juni en dan 3 weken).
    W.s. een weekje naar Italië om wijntjes te kopen.

Wens jou en Aafke weer veel succes de komende tijd met wandelen, het vinden van een pedicure en onderkomens.

Lieve groet,
    Mattie
  6. Marianne:
    5 mei 2015
    Ach Liesbeth, je hele reis herdenk je de doden al, dus je hoeft jezelf niets te verwijten, hoor.
  7. Cor Bout:
    5 mei 2015
    Je bent al vaak met je gedachten bij de anderen.
    Lees ik dat goed een prijs van E 101 voor 2 nachten? Moet niet te vaak gebeuren, want jullie zijn al ridders te voet. Letterlijk dan, maar dan wordt het ook nog figuurlijk. Of hebben jullie een suikeroompje?