Dag 46/30 april van Bazoches naar Anthien 12,5 km

30 april 2015 - Anthien, Frankrijk

Zo! Ontbijten, koffie, lunch klaarmaken, rugzak inpakken en controleren of ik niets vergeten ben? Rient neemt de dozen dus mee terug en wat je niet hebt heb je niet! De rugzak is nauwelijks zwaarder dan voorheen, wel haal ik wat spullen uit de buiktas die ik overhevel naar de rugzak dat voelt beter voor de schouders! Kortom gewoon gaan dus! Dat doen we dan ook, Rient brengt ons naar Bazoches waar we afscheid nemen! Dankjewel Rient!! Tot over....zwaaien en weg zijn we!

Het is gelukkig droog met bewolking, zon en inmiddels is het 11.45! Om weer te wennen aan de rugzak gaan we weer niet ver en over de weg!  Er is wel verkeer maar goed te doen!  Bij de sanitaire stop kan het jack uit en  eten we een broodje, staand dat dan wel! Als we later nog een broodje  eten doen we dat  zittend op de vangrail! Als we in we in Anthien aankomen  moeten we nog even doorlopen en flink klimmen! En dat terwijl we toch besloten hadden om niet over le Puy maar over Nevers te gaan! Ik bel nog even om precies de weg te vragen, inmiddels gaat het ook wat miezeren en gaat de poncho aan.Maar goed uiteindelijk staan we tegen 16.00uu In le Chemin waar ook de herberg is van Arno en Huberta L'Esprit  du Chemin! Zij hadden lang een herberg in SJPdP maar zijn nu sinds vorig jaar hier en zijn nog steeds bezig met verbouwen, verfraaien en ideeën laten ontstaan! Daarbij hebben ze steeds ook hulp van vrijwilligers, meestal hebben die zelf ook de tocht gemaakt en eerder bij hen overnacht in SJPdP. We worden verwelkomt door een Belgische vrijwilligster Greta, we krijgen een pilsje en rondleiding! We slapen boven, plek voor 6, we zijn met 4! Een Frans echtpaar slaapt beneden. We hebben zelfs een elektrische deken op bed! Half uur voor je gaat slapen aan en dan uit! Goed voor de spieren!! Ben benieuwd want een kruik vind ik lekker maar zo'n deken lijkt me niks! Maar het is een koude kamer dus dan is een warm bed toch wel  lekker en hij gaat toch uit! Mijn ouders hadden er vroeger ook een, zijn naam was Fritz!! "Is Fritz al aan" was elke winteravond de  vraag van moeder aan vader!

En schoon is het hier overal!! Dat vindt deze pelgrim heel prettig! Ook de douche schoon en warm en er is een grote bak voor je wasje en daarna de centrifuge! Op de gang maak  ik kennis met 2 andere vrijwilligsters, Minke en Ineke! Tegen de laatste zeg ik meteen" ik ken je ergens van" ??  Zij weet van niets en even later herinner ik mij dat ik haar van de foto's ken die 2 jaar terug op haar blog stonden! Ik volgde haar en haar vriend op hun Camino! Ik wist ook zijn naam nog en een paar mooie anekdotes! Wat een leuke ontmoeting! Om 19.00 is het tijd om aan tafel te gaan! Met z'n allen! Er is eerst een rondje kennismaken en wat van jezelf vertellen, daarna even stil zijn! Het is een heerlijk maal, champignonsoep, verschillende groentes, tortilla, ook met groenten, piepers en een pittige saus met rode bonen en chocolade, Mexicaans! Heerlijk! Toetje yoghurt  met vruchten! Wijntje was er ook nog bij! Het is inmiddels half 10, bijna bedtijd! We spreken :) elkaar morgen weer, althans als er wifi is!

Liefs Liesbeth( blij dat ik weer aan de wandel ben!!).

1. Rob:
    30 april 2015
    Het klinkt allemaal weer geweldig, Elisabeth!
    Als je last hebt van je schouders, draag je je rugzak verkeerd: doe je heupband zo strak dat je al het gewicht op je heupen draagt; de schouderbanden heb je alleen om te zorgen dat de rugzak rechtop blijft, tussen de bovenkant van je schouders en de schouderbanden mag gerust een paar centimeter ruimte zijn.
  2. Marga:
    30 april 2015
    Lieve Liesbeth, wat leuk om te lezen dat je blij bent weer aan de wandel te zijn (je gaat dit nog missen!). En zo'n fijne plek vandaag na het afscheid van Rient doet ook goed. Jullie doen het hartstikke goed, ik verbaas me erover hoe snel die 600 km zijn gegaan, chapeau! Veel liefs, ook van Alberto die hier even op bezoek is (animo roept hij), Marga
  3. Andries Tromp:
    1 mei 2015
    Geweldige plek daar bij Huberta en Arno. Ik was daar in maart nog, de allereerste dag dat ze weer open gingen.
    Ik ben er toen twee nachten gebleven en heb nog geholpen met poetsen. Als je er nog bent die ze maar de groeten!
  4. Andries Tromp:
  5. Annegien:
    1 mei 2015
    Rode bonen met chocolade, gekke Mexicanen.. ! Verder klinkt het fijn mams!! Veel plezier en zet 'm op!! Xx
  6. Tini van maasbommel:
    1 mei 2015
    Ik brand weer een kaarsje voor jullie, goeie reis, Tini v.M.