Dag 32 /16april van Mery sur Seine naar Savieres 18 km

16 april 2015 - Savières, Frankrijk

Om half 9 zitten we aan het  ontbijt met br.André, hij is een leuke en aardige man met echte pretogen! Het ontbijt is Frans, wel met smeerkaas! En fruit toe maar de banaan mag mee! We hebben het over zijn werk en hij wil graag weten wat wij deden  en daar ontwikkeld zich dan een heel gesprek uit  over zijn gezondheid!  We maken foto's van hem en dat vindt ie erg leuk! Dan komt Philippe, de priester, maar hij heeft niet zoveel te missen, natuurlijk ook net de mis gedaan:) we krijgen van hem de tampon en mogen in een boekje onze naam en adres achterlaten! Krijgen we zeker een kaart met de Kerst?:). Hij lijkt een saaie man?! We zien hem alleen nog om onze donatie, 20epp, te geven.. Met André gaan we naar de huiskapel(voormalige gewone kamer)  en daar bidt hij voor ons en onze tocht, familie en kinderen! Bijzonder gebeuren.

Voor ons vertrek komt br Jean ook nog afscheid nemen en om 10u worden we, na 3 zoenen, uitgezwaaid door André! Eerst even bij de bakker langs daar koop ik 2 mini croissant en 2mini chocolade broodjes voor 1euro!  En dan lopen we al snel weer langs het Canal en dan gaat het even een  beetje mis, gewoon rechtdoor, kilometers lang, maar ik ben even de weg kwijt! Wat, waar, wie hoe?? Ik moet gewoon janken. Ja dat lucht wel op maar de antwoorden blijven uit, dat hoeft ook nog niet?!! Maar bizar vind ik het wel, de eindeloze weg een paar dagen terug was toch een hele andere beleving. Maar als ik daarna de koekoek en de specht hoor komt er weer een beetje rust en licht!  Om 11u stoppen we even bij een bankje voor banaan en mini chocolade broodje. Fijn ook even de rugzak af, die voelt vandaag nog zwaarder dan zwaar, lijkt wel lood! Of heeft dat meer met mijn stemming te maken? Ik put dan maar moed en kracht uit mijn mantra. Ook een paar regels van zanger  Dimitri vanToren schieten me te binnen " je bent een marionet die zelf aan de touwtjes trekt..hou steeds een spiegel voor, blijf lachen je gaat maar door" en dan ga ik maar weer!  Om half 2 vinden we een stoepje bij een huis bij de sluis :)waar ze aan bet renoveren? zijn. Daar delen we de croissant en het chocolade broodje met wat amandelen toe. Aafke vindt een plek in een stukje gras om te liggen maar ik wil door dus blijf jij lekker liggen ik wacht wel weer ergens! Mijn rug en heupen protesteren en ik heb het gevoel dat als ik te lang blijf zitten ik niet meer weg kom dus dan maar liever door!  Het pad langs het water duurt en duurt ook maar... Enfin Aafke komt toch sneller achter mij aan en we hebben  wel weer even  lol maar vinden het ook zwaar. Het laatste stuk loop ik ook opeens weer te grienen maar goed om 15.00u is daar toch Savieres!  dan is het nog een kleine 2km naar het dorp! Café dicht, de  bakker ook! We gaan aan een stenen picknick tafel zitten  voor de bakker want dat duurt nog 5kwartier en met ons hoofd op de tafel dutten we ook nog even in en worden dan wakker van de rolluiken die hij open maakt!! We kopen 2appels, een fles wijn, pinda's en een appelkoek! De bakker maakt de fles voor ons open en heeft een kurk die er op past! Dan gaan we op zoek naar onze gite! Holy Moses dat blijkt bijna 2km verder te zijn! Enfin tegen 17.00u komen we aan! In de tuin zitten 2 andere pelgrims, Toos en Mart uit Wehl. Om half 6 is onze gastvrouw er en kunnen we naar binnen, niks gite, die is complet! Zij mogen de slaapkamer van mevrouw, wij de logeerkamer? Dan is het douchen en uitpuffen! Om een uur of 7 kunnen we aan tafel! Lekker, een bord sla dan pasta met een karbonaadje,kaas en fruit toe! Dit alles met brood en wijn ook! Toos en Mart spreken 3 woorden Frans dus na afloop belt mevrouw voor hen een slaapadres en bemiddelen wij. Dan tijd om naar de kamer te gaan!  We drinken nog een slokje, Aafke gaat slapen ik ploeter nog even door met mn blog! Maar nu stop ik ook! Morgen verder! Het is bijna 22.30 welterusten

en liefs Liesbeth

1. Joke:
    16 april 2015
    Vanavond alle voorgaande dagen gelezen. Wat een belevenis, maar ook lees ik dat de man met de hamer ook jullie pad soms kruist. Ongelooflijk moedig om toch door te gaan. Liesbeth je schrijft zo leuk over de gewone dingen, fluiten van n vogel. Gewoon de kleine simpele dingen waar je zoveel kracht uit kunt putten.
    Groet Joke
  2. Andries Tromp:
    17 april 2015
    Ik heb daar pok geslapen, een heel leuke man, frere André. Ik kwam daar onaangekondigd, omdat op de eigenlijke slaapplek niemand was, ik kwam 's avonds ps aan en was welkom, er werd gelijk eten voor me gemaakt.

Ik ben nu thuis, heb middenvoetsbeentje gebroken en hoop over 4-5 weken mijn reis te vervolgen in Cluis.

Buen Camino! Andrys
  3. Elisabeth:
    18 april 2015
    Hi Andrys ja dat had ik al gelezen en ik had ook al meerdere keren een reactie gegeven maar dat lukte steeds niet want ik heb mijn blog op wordpress gecanceld omdat ik reislogger eenvoudiger vond! Maar goed wel heel rottig voor jou nu ! Knap dat je daar zo nuchter onder blijft en heel verstandig om te stoppen! Ik wens je van harte toe dat je over er 5weken weer verder kunt! Wie weet treffen we elkaar dan toch nog ertgene! Wij gaan niet zo hard! Beterschap en harte lijkkev groet! Ook nu ben je op weg!! Elisabeth
  4. Trees isendam:
    18 april 2015
    he schat, je hoeft de zaken op z'n vroegst pas over 2000 km op een rij te hebben, hoor!!! geweldig hoe je jezelf en ons een spiegel voor houdt
  5. Tini van maasbommel:
    18 april 2015
    ach ja, soms zit het mee en soms zit het een beetje tegen, maar ik brand steeds een kaarsje voor jullie... grtjs, Tini v.M.
  6. Andries Tromp:
    20 april 2015
    Hoi Elisabeth, zo zit je in Cluis, zo ben je weer thuis....
    Vanmiddag naar orthopeed in ziekenhuis Venlo, ben nu toch wel een beetje zenuwachtig of hij met goed of slecht nieuws komt...of ik nog voor augustus de Camino kan vervolgen.
    Want 1 augustus zit mijn verlof er op.....Veel plezier daar in Troyes, lekker uitrusten! Groetjes Andrys