Dag 9/24 maart van Anhee naar Leffe 7! km makkie:)

24 maart 2015 - Dinant, België

Na alweer een best goede nacht zitten we om half 9 aan ons ontbijt, lekker bruin brood ,kaas en yaourt! We nemen zelfs nog wat mee voor onderweg! We krijgen een mooie tampon, betalen 20e pp en gaan op de foto en om 9.15 klaar voor vertrek! En we  kuieren langs de Meuse al, was het wat fris! We melden ons om ongeveer 11u aan de poort van de Abbeye de Leffe en worden meteen naar ons slaapvertrek gebracht! We zijn de eerste dus kunnen kiezen! Er is plek voor 7personen, een bed en wat dekens, de wc 2 trappen af en een wasbak met koud water! Voor deze verwende "prinses op de erwt" ff  " omdenken" dus! Nou dat kan ik best als t moet hoor! Natuurlijk ook geen wifi! Tegen 12u gaan we weer op  pad! Oh dat voelt zonder rugzak wel even anders!! We gaan eerst even de kerk binnen, dwz tot aan het hek, ik ruik de Nebo..We lopen daarna naar Dinant en komen de grote kerk Sainte Anne tegen en gaan daar toch maar kaartjes opsteken! Ik doe dat bij OLV van Altijd Durende Bijstand! Ja van de CssR geschonken in 1926! Even slikken maar ook mooi natuurlijk, Gerard is nabij!  En Aafke en ik  zijn dan ieder op onze eigen wijze even stil! We lopen nog even door de kerk en van gaan dan weer verder! Het wordt tijd voor een hapje we hadden begrepen dat we in de Abdij een avondboterham zouden krijgen en ik wilde toch graag iets warms. Aafke is tevreden met een kopje soep zegt ze, maar woorden zijn geen daden en het wordt toch iets meer! Dus lekker gegeten met een glas rode wijn ook nog!  Daarna zwerven we nog wat door de stad en vinden we een uurtje later nog een mooie chocolatier annex tearoom en drinken daar nog een lekker koffie en zakken onbeschoft onderuit daarbij! We zouden zo een tukkie kunnen doen!  en Aafke wilde wel  een paar mooie theepotten meenemen! Dan gaan we toch maar weer richting Leffe,eerste een foto van de brug en dan nog een bezoek  aan het museum(gratis) van Adolphe Sax! De uitvinder van de saxofoon! Leuk!! We willen aan de overkant van de Abdij nog een Leffe drinken we zijn toch immers in Leffe, helaas restaurant net gesloten ! Dan maar naar onze slaapzaal! O jee ik ruik " mensenvlees"  er zijn inmiddels 3 mannen gearriveerd!  Twee oudere heren uit Duitsland en een jongere landgenoot! Jeroen. Daarna komt nog een vrouw uit Australië binnen, leeftijdgenote, en al sinds juni vorige jaar op weg! Om 18.00 gaan we met haar naar de kerk voor de Vespers, helaas is de kerk  nog niet open en  we blijven wachten voor het hek en dan zingt Jeanet, zij is een gepensioneerde muzieklerares en heeft een mooie sopraan! Uiteindelijk lopen we toch naar de voordeur omdat we niet zeker weten of we we wel hier goed staan! We worden door die mooie binnentuin naar de kerk gebracht! Stonden we toch goed voor het hek! Het eerst stuk konden we mee zingen daarna luisteren we! Mooi om mee te maken! Daarna gaan we naar de gastenrefter voor de avond boterham! Krijgen we ook nog soep en ovenschotel met broccoli en worstjes! Bovendien was de tafel al rijkelijk gedekt met brood, veel kaas, vleeswaar, yoghurt!  Daarbij nog boeiende gesprekken, er is ook nog een Luikse student die er een week zit om aan zijn afstudeer scriptie te werken en een andere man die op retraite is! Voldaan vertrekken we daarna naar de slaapzaal, 3 mannen aan de ene kant,3 vrouwen aan die andere kant!  Ieder installeert zich, wij moeten nog even " geiten"  wat gaat gepaard met de slappe lach, maar om 21.30 dooft het licht!

Liefs Liesbeth

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mariska Bos:
    25 maart 2015
    Dinant is een mooie plaats. Zal nu wel rustig zij, zonder hordes toeristen.
    Volg jullie!
    Groetjes uit Basse-Bodeux van ons allemaal
  2. Cor Bout:
    25 maart 2015
    zou bijna een foto van de Meuse bij de brug sturen. Begrijp dat jullie het lekker kort hebben gehouden en een beetje de toerist hebben uitgehangen. Maar dat is niet de bedoeling. Lopen moeten jullie, want wij doen het niet. Dat laten we aan dappere meiden over. Veel succes
  3. Marianne:
    26 maart 2015
    Leuk om te merken dat jullie meer doen dan alleen lopen, jullie halen alles uit de dagen. Chapeau, om maar in het Frans te blijven.
  4. Truus van Harlingen:
    26 maart 2015
    Het klinkt goed, lijkt dat jullie er van genieten volhouden zo!
  5. Peter en Gerda:
    flip96.reisblogger.nl
    Hallo Liesbeth, hierbij de blog van Paul, hij is inmiddels in Rocroi. Misschien heb je iets aan zijn verslagen?

Buen Camino, Peter.