Dag 132/ 25 juli van Astorga naar Rabanal del Camino 21km

25 juli 2015 - Rabanal Del Camino, Spanje

Vandaag is het St.Jacobus!
Om 7.15 op en meteen door naar restaurant om de hoek voor ontbijt, croissantje met koffie. We komen Ismael uit Marseille nog tegen, eergisteren ontmoet in de Albergue, hij neemt de bus naar Foncebadon, problemen met zijn  voeten.
Voor we Astorga uitlopen gaan we het kerkje, de Ermita del Ecce Homo, in dit is het enige overblijfsel van een pelgrims hospitaal uit de 15e eeuw, mooi en we steken nog maar eens een kaarsje op en we krijgen een sello. Maar tegen half 9 toch de Camino op. In Murias de Rechivaldo duiken we het terras op en drinken we een heerlijk gezond sapje van allerlei groenten. Pilar, de eigenaresse, is een heel leuk mens, ze heeft vrienden in Tilburg. En we eten ook nog een stukje heerlijke tortilla met brood waarop olijfolie knoflook en tomaat, ben de Spaanse naam vergeten het smaakt  heerlijk.We maken nog foto's en Aaf zegt dat ze de oorbellen van Pilar zo leuk vindt en prompt duwt ze er een door een gaatje in het oor van Aaf en  waar al lang geen oorbel meer in zat. Tegen 11 uur gaan we pas weer lopen! Het was ook zo gezellig daar. In het volgende dorp gaan we nog maar eens even zitten, Aaf met verse jus en ik een flesje koud water. En dan nog eens in El Ganso een restaurantje in en daar eten we knoflookaardappelen met brood. Dan is het al wel 14.45 en moeten we door want het is nu ook wel weer behoorlijk warm. En dan toch maar ff een stopje onder de bomen..die zijn er wel, zelfs hele bossen langs het pad maar ze staan verder weg dus "nada" schaduw. We zijn wel van 881m gaandeweg gestegen naar 1162m.
En tegen 17.00 uur zitten we in Rabanal achter het pilsje! En dan is het tijd om een onderkomen te zoeken, we komen uit bij de Benedictijnen en krijgen de kamer van de aardige hospitalero Antonio, die mijn haren zo mooi vindt, dan aan de thee met empanada, er zit al een hele groep en Aaf praat met Tommy uit LA en ik met Marinus uit de  buurt van München, een jonge Benedictijner die nog geen wijding heeft en in augustus weer naar Dld terug gaat.
Dan douchen en wassen en snel naar de overkant naar het restaurant met wifi en eten. Zo nog proberen of we de pelgrimszegen nog kunnen krijgen.
Dus alvast Liefs Liesbeth

Nu nog even over Finesterre waar ik graag mijn steentjes en dat wat ik van anderen meekreeg, aan de zee wil toevertrouwen.
De zee, het water, beweging, komen, gaan, eb, vloed. Steeds nieuw, steeds anders. Net als het leven eigenlijk, bovendien bestaan wij voor 60 procent uit water en is water van levensbelang. Het reinigt, maakt schoon en verder kan en mag ieder het zelf invullen. Ik heb alles in een tule zakje zitten en zal een mooi plekje uitzoeken waar ik stuk voor stuk iets het zakje zal nemen , ik weet wat van wie is en wil daar mijn intenties voor vragen en meegeven voor het meegenomen wordt door de zee, de oceaan. De verbondenheid is dan wat blijft.

Ik heb nog een andere kostbare last bij me, ook hier meer kostbaar dan last..
Want ik leg morgen toch ook iets bij Cruz de Ferro en wel de snippers van de credential van Joanna. De vrouw van Gerrit die vorig jaar overleden is. Zij liep in 2011 van Logroño naar Burgos en dit na alles wat komt kijken na borstkanker. Zij wist dat ik ooit ook zou gaan en ik erfde haar credential, ik denk dat ik in haar geest handel als ik deze in Cruz de Ferro achterlaat. Zij was een mooi mens en ook ik blijf haar met me mee dragen. Ik maak nog een foto van het Ierse gebed die zij opschreef en wens ons allen deze zegen toe.

1. Annegien:
    Prachtig mama ♡!!
  2. Gerrit:
    25 juli 2015
    Wat je over Joanna schrijft en dat je haar credential morgen bij het Cruz de Ferrari achterlaat, ontroert mij zeer. Dank je.
    Veel voorspoed gewenst voor jullie resterende camino.
    Gerrit
  3. Pauline Berkhout-van Buuren:
    25 juli 2015
    Omtroerend, ik ben zeer ontroerd door de liefde die hier uitsijpelt. Wat mooi is dit, mooi mens. Dank je dat ik dit mocht lezen en er een beetje bij mocht zijn. Naast je mag staan
  4. Peter en Gerda:
    25 juli 2015
    Hallo Liesbeth en Aaf, zo te lezen elke dag gaat het nog steeds goed met jullie, geweldig, chapeau. Ga zo door en geniet er van. Gr. Peter.
  5. J.van der Heiden:
    25 juli 2015
    We kennen elkaar niet, maar lees al je verhalen. Was daar in 2008 en heb een steentje achtergelaten wat ik had meegenomen van het graf van onze dochter. Ik heb daar vreselijk gehuild. Het was het meest ontroerende moment van de hele reis. Drielandenpunt Vaals / Finesterra. Het was een ontlading. Die herinnering aan dat moment daar kan ik jaren mee vooruit.
  6. Marianne:
    26 juli 2015
    Mooi Liesbeth, mooi dat je al die steentjes en andere zaken hebt meegesjouwd de hele reis om ze net als al je voetstappen achter je te laten in hun eigen stroom. Dat en je verhaal over Joanna vind ik erg mooi. Be blessed,
    xx je Nanne
  7. Tini van maasbommel:
    26 juli 2015
    Mooi, wat je wil gaan doen... ik ben in gedachten bij je.... goeie reis...Tini v.M.
  8. Joost Muskens:
    26 juli 2015
    Mooi van Joanna. Ik zal morgen aan je denken en aan haar natuurlijk!
  9. Arlette:
    Mooi en ontroerend