Dag 128/ 21 juli van Sahagún naar...León 56 km in de trein

21 juli 2015 - León, Spanje

En daar doe je dan 30 minuten over en geen 3 dagen.
We zijn moe en de benen protesteren en de 2 twee etappes zijn niet zo leuk volgens het boekje en de hitte heeft ons toch een beetje genekt dus tijd om even pas op de plaats te maken. We zouden immers ook naar het lijf luisteren.
Ik word om half 7 wakker maar dat is te vroeg dus nadutten tot 9uur, wassen, pakken en de warmte maar weer in. Eerst maar koffie en een croissantje op een terrasje in de stad. Aan de overkant is de pharmacie en kan ik paracetamol kopen. Dat is een stuk duurder dan bij het Kruidvat. Bij de winkel ernaast kunnen we een bocadillo kopen voor onderweg en een banaan. En nog maar een keer koffie.Er zijn 2 NL zusjes, de derde is gisteren met de bus naar León vertrokken ivm pijnklachten. Zij hadden ook al over ons gehoord via de de Camino Tam Tam..Oh jullie zijn dat...
Dan zoeken naar Office de turismo voor informatie over bus en trein.
Het wordt de trein maar dan hebben we nog wel even tijd, we lopen vast die kant op, denken we! We lopen er dus van weg, maar zien zo nog wel wat mooie gebouwen en maken dan voor Jacobus toch een paar kilometers. Ik tref Tizian, een acteur uit Dessau , hij fietst en wil graag met ons op de foto want hij heeft vrienden in Maastricht. Hij appt em door. Leuk. Inmiddels is het al 27 graden en het is  toch een aardig stukkie lopen naar het station, we kwamen 4x langs het koffieterras! Bij het station is er geen kaartverkoop? Pas na een half uurtje. .De lokettist had koffiepauze? Voor 6,65 kunnen we met de trein mee, maar moeten nog wel 1 1/2 uur wachten en er is geen restauratie, gelukkig wel een wc. In de trein moeten we eerst een aantal coupés door want wij hebben wagon vier en een zitplaatsnummer.
Dat is ff zoeken en mijn plek is bezet maar de man staat onmiddellijk op. Dus geen gedoe met staan, duwen etc. En airco én schoon! Wel ben ik nu toch mijn doekje kwijt, deed ik op mijn schouder, onder de tas en banden van de rugzak. Nou misschien vind ik nog iets nieuws. Na een half uur, om 13.27 staan we op het perron in León. Dat is gek maar wel fijn.
Dus eerst maar richting kathedraal, dat is ook midden in de stad. Maar juist ja, eerst terrasje voor een grote pul bier en daar krijgen we tapas bij..lekkere warme knoflookaardappelfje en een tosti! Wow, lekker zeg. Het is inmiddels 35 graden zie ik op uithangbord van de pharmacie. . We lopen dan door naar de kathedraal en die lijkt idd erg veel.op die van Reims. Of ik hem ga bekijken weet ik nog niet? Je moet hier ook weer betalen. Het office is gesloten tot 16.00uu, tja dan proberen we het hotel te zoeken dat Pablo ons gaf maar we lopen Nicolas tegen het lijf, hadden we al in andere Albergue ontmoet en hij neemt ons mee naar de zijne. Unamuno een studentenhuis en we hebben een eigen kamer met 2 bedden en lakens,wel zelf opmaken en geen handdoek maar wel eigen badkamer met wc. Voor 15 pp en we kunnen een dag blijven.
Dat is dus eerst toch even bijkomen en douchen, wassen kan morgen nog. Bij het verkennen waar je kunt wassen, 2 etages hogerop, tref ik Lucy uit Maastricht in SJPdP begonnen, en zij roept ook meteen "oh loop jij met nog een vrouw, oh dan zijn jullie het dus"..Daarna ga ik lekker met de benen op de stoel in de fraaie tuin zitten lezen, bloggen komt nog wel. Later komt Aaf ook en opeens komt Carmen de tuin in..Oh verrassing zeg en wat leuk, ze laat haar nieuwe outfit zien, het is de laatste avond met Maarten.
Hij komt ook naar beneden en hij laat zijn mooie overhemd zien.We praten bij en ja het is natuurlijk allemaal dubbel, thuis is anders dan op de Camino maar ik krijg de indruk dat ze dit beiden goed beseffen maar het is natuurlijk ook nogal moeilijk en ingewikkeld om morgen terug naar je man in Cordoba te gaan, en morgen naar Astorga om de Camino verder af te maken met je vriendin. Ik wens hen wijshleid..
Tegen 19.00 gaan wij de stad in en lopen eerst wat rond om te verkennen, daarbij treffen we een Nederlands echtpaar met dochter die hier op vakantie zijn. Ze zijn onder de indruk en we hebben een hele tijd met elkaar staan praten over onze tocht, ze hadden veel vragen.Toch weer een mooie ontmoeting. Uiteindelijk belanden we per ongeluk op een terras in de buurt van de kathedraal, ik kocht even in een winkel zelfgebakken chips en Aaf was neergeploft op een stoel daar om te sms en. Toen ik naar buiten kwam en erbij ging zitten om verder te overleggen kwam meteen de serveerster om de bestelling op te nemen, ze hadden hamburgers en Aaf had daar wel trek in, nou ja ik dan ook maar en wat drinken we, nou wijn dan maar, nee geen glas, nee een fles ja..het arme mens sloeg bijna achterover. Komt ze eerst met rode, nee, graag rosé. .We krijgen er wat tapas bij, paar frietjes en gepaneerde inktvisstukjes. Toen we aan ons tweede glas begonnen stoof Anita uit Canada op.me af met in haar kielzog Daan en Jeanet. Iedereen enthousiast en blij. Aaf een tijd met Anita gepraat en ik met Daan en Jeanet. We hopen elkaar nog eens te treffen maar zij gaan morgen door. Inmiddels beseffen wij dat de bestelling van de hamburger niet doorgekomen is en aangezien we niet echt gezellig zitten besluiten we de fles leeg te maken en elders iets te eten te zoeken. En ja hoor we vinden iets wat leuker zit en verdraaid ook nog hamburger met frites en een glas wijn. Dan wordt het tijd om richting onderkomen te gaan. De vermoeidheid slaat toe. Om 23.00 uur dooft het licht. Morgen verder zien.
Liefs Liesbeth

1. Tini van maasbommel:
    22 juli 2015
    56 km., kijk, dat schiet lekker op! als ik je verhalen zo lees, wordt het ook steeds drukker onderweg...... grtjs en loopze, Tini v.M.
  2. Ernst en Yvonne Benders:
    22 juli 2015
    Ha die zus... mooie tocht hoor. Toch wel fijn het openbaar vervoer. Dat schiet op. Moet je zo nu en dan toch jezelf even gunnen. Het is al met al toch een hele onderneming, een prestatietocht en geen wedstrijd. Ik denk dat je iedere dag wint van je zelf en dat is om trots op te zijn. Ik lees dat je ook een hoop op doet aan kennisen die ook deze tocht aan het maken zijn. Lijkt wel een grote familietrek. Op de laatste foto zie ik dat je er lekker van bijgekleurd bent. Staat je goed. Zet hem op en geniet van de dingen die je ziet en doet. Dat ouwe lijf doet het toch nog maar best. Oke hier en daar een auwtje en een steuntje (kreuntje) maar al met al wat fijn dat je het doen kan. De groeten ook van Yvonne en uiteraard ook de groeten aan je loopcompaan Aaf.
    Ernst
  3. Rob:
    22 juli 2015
    Groot gelijk. Maar kijk uit: als je voor de laatste 100 kilometers geen 2 stempels per dag hebt op geloofwaardige afstanden, krijg je GEEN Compostela, ook al kun je aantonen dat je de 2500 kilometer daarvoor helemaal gelopen hebt!
  4. Truus van Harlingen:
    hallo Lies,

Goed zeg die lange mars ik kan me voorstellen dat je ook even de trein wilt proberen nu je er toch bent !

Ginger heeft in 2 uur tijd 7 pups op de wereld gezet en alles gaat goed.

Wandel ze verder he, Groet Truus
  5. Elisabeth: