Dag 119/ 12 juli van Agés naar Burgos 16 km en de bus :)

12 juli 2015 - Burgos, Spanje

Om 6 uur gaat de wekker en om half 7 staan we een stukje verderop voor ontbijt bij de buren. Koffie met een stuk koek en een boccadillo met kaas en tomaat, banaan en een ei mee voor onderweg. We zijn niet alleen!  Om 7uur lopen we de Camino op. Het is nog lekker fris dus fleece maar aan. Voor we gaan klimmen nog een verse jus en hupsakee daar gaat ie. Het is een lange klim en op stukken erg steenachtig , soms net een soort maanlandschap maar oh zo mooi, overigens is het aan de linkerkant 4 rijen dik, afgezet met prikkeldraad, militair oefenterrein. Het pad komt uit op de hoogvlakte Matagrande op 1081m en na het houten kruis dat bovenop staat is er een prachtig uitzicht en zie je Burgos liggen. De afdaling is ook steenachtig maar goed te doen . Ik had het universum nauwelijks nog om een zitplaats verzocht of daar lopen we om 9.15 Cardeñuela-Riopico binnen en om de hoek een Albergue met terras Koffie en een halfje van de boccadillo en heerlijk versgeperste watermeloensap. Dat is echt aan te bevelen! 10.15 weer in de benen, de fleece kan uit de zon begint al aardig warm te worden. Ik heb het idee dat de dorpen hier minder uitgestorven lijken dan in Frankrijk. Op een gegeven ogenblik komt een wielrenner ons tegemoet en hij stopt en begint te praten hij zegt dat de Camino straks 2 kanten op kan, rechtdoor gaat ie 10km door industriegebied van Burgos maar linksaf langs vliegveld en dan langs de rivier, dat moeten er doen. Heel aardig maar dat wisten we al. Bij het bedanken en gedag zeggen krijgen we opeens zoenen en neemt hij en passant een borst mee. Nou ja zeg. Als we bij het viaduct zijn , dat over de snelweg gaat, komt ie weer aanfietsen en.loopt dan een stuk mee om ons een pad te wijzen..Hij helpt eerst mij naar beneden, eng steil, en ik kom weg zonder gedoe, Aaf niet. Maar enfin we zijn beneden. Het pad langs het vliegveld is warm en duurt lang, (1uur)afzien dus en er is niets moois aan. Tegen 12u komen we in Casatañares en al snel bij een terras. Tomatensap en restant van het brood en de schoenen en sokken uit. We willen nog ff naar de wc en Aaf vraagt nasr de bus, die gaat aan de overkant dus snel de rugzak op en over steken, we zijn net op tijd. Het is 12.40uur.Voor een euro pp worden we in het centrum van Burgos afgezet. Het is 13.00 uur. Het is even zoeken naar de kathedraal Santa Maria, om die te bezichtigen moet je de knip trekken dus maar niet. De sello kun je zelf aan de andere kant bij de receptie doen. We ontmoeten Monica en Thomas hier ook. Zij hebben een hotel een km hier vandaan. We gaan eerst maar eens informatie bij het office de turismo vragen. Daar krijgen we een plattegrond met wat aanwijzingen en nee prijzen weten ze niet. Nou dan eerst maar het wel verdiende pilsje op het plein bij de kathedraal, dat is geen kleintje trouwens die kathedraal. En daar treffen we Daan en Jeanet en  praten we even bij. Zij hebben een hotel hier vlakbij. We lopen daarna weer een stuk terug en ik ga nog ff onderuit en val, maar zonder beschadigingen en ik kom zelf overeind en dat met rugzak! Hebben we dan ook weer gehad.Het eerste hotel is aardig maar ik vind de kamer wat benauwd,  is 55euro met ontbijt en ik krijg er wel 5euro af. Ik wil graag even kijken bij hotel van Daan en Jeanet, zij waren best enthousiast. We lopen dus stukkie terug en deze kamer is niet erg veel groter maar lichter en is 44euro zonder ontbijt. Nou voor die 6 euro kunnen we morgen ook wel elders ontbijten of hier voor 6.50. We zullen zien. Eerst maar douchen, nou dat wordt een waterballet, de douche gaat onverwacht erg hard en door de spleet van het badgordijn heen. Kleinigheidje hou je toch. Dan lekker op bed en later het wasje. Ik heb, heel ordinair, de spullen hier over het balkonnetje gehangen en drupt nu op straat. Men is nog niet komen klagen dus ik hoop dat het snel droog is en niet verder vertellen svp.
Om half 8 gaan we maar eens op stap, het is maar goed dat ik me behoorlijk kan oriënteren want anders...Aanvankelijk is het relatief rustig nog maar al snel wordt er heel wat geflaneerd en zitten de terrassen vol. Wij hebben ook een leuk terras gevonden en Aaf neemt een maaltijdsalade en ik paella. Op de terugweg nog een Italiaans ijsje en weer op de kamer leest Aaf en ik blog. Tja verschil moet er zijn. Morgen rustdag. Ik vind het wel leuk om Burgos wat te verkennen en misschien is het  museum open om de vondsten te bekijken van Atapuerca waar we vanochtend langsliepen voordat we aan de klim begonnen. En ook nog wat boodschapjes voordat we de Meseta opgaan overmorgen. Tot later!

Liefs Liesbeth

1. Tini van maasbommel:
    13 juli 2015
    die spanjaarden toch..... komt zeker door de warmte! Tini v.M.