Dag 118 / 11 juli van Espinosa del Camino naar Agés 20 km

11 juli 2015 - Agés, Spanje

Om 6 uur worden we gewekt door Pablo en na het ochtendritueel aan de overkant ontbijten. Koffie, verse jus en croissantje en een boccadillo mee voor onderweg. Van Javier krijgen we nog ieder 2 bananen mee, ze zijn wat erg rijp dus hoeven we niet te betalen. Met zoenen afscheid van hem en Pablo en om 7uur op de Camino. Het is bewolkt en fris dus de fleece aan. Voor 8 uur al in Villafranca Montes de Oca. Goed voor 2 koppen koffie want de komende 12 km is er niets. Om half 9 dan maar aan de klim beginnen om uiteindelijk op 1162m uit te komen(945m begonnen). Daarna weer een steile maar korte afdaling, gevolgt door weer een klim. Boven is er dan toch nog een boomstam om op te zitten, te eten en als we weer willen vertrekken komt er een auto met 2 vrouwen, een kind en een hond. We denken die gaan picknicken maar ze hebben veel stoeltjes en tafels, koffie, thee, koek, watermeloen, ander fruit en alles donativo, een soort van pop-up terras:), dus neem ik koffie en Aaf thee.Daarna over een breed bosbouwpad naar San Juan de Ortega. Volgens het boek nog 2 1/4uur  lopen. Daar eerst de mooie kerk in en 3 kaarsjes aangestoken met alle intenties. Het laat me beslist niet onberoerd...
Wat verderop is een terras en drink ik thee met croissantje en Aaf koffie met cake. Dan tijd voor het laatste stuk. Voor 14.00 uur zijn we in Agés en nemen we in Albergue San Rafael een kamer voor 2 met eigen bed, lakens en handdoek! 20euro pp en menu voor 10Euro. Volgt het bekende ritueel van douchen, wasje doen en dan op het terras bloggen etc. Om 19.00 kunnen we eten, knoflooksoep, varkenswangetje in wijnsaus met frites en fruitsalade toe. Jammie!! (En wijn natuurlijk). Er is nog een stel uit Duitsland (Essen) heel aardig en een nog aardiger stel uit Oostenrijk, met hen, Monica en Thomas tafelen we na en is er een mooi gesprek en hebben we pret om de geweldig leuke ober of wat hij dan ook precies is, hij ontving ons ook bij aankomst, hij is erg humoristisch. We proberen nog een foto te maken maar dat wordt een hele show en zijn gezicht komt er dus niet op dus dat accepteren we netjes. Om 21.00u gaan we richting kamer. Morgen weer vroeg dag. We gaan naar Burgos maar nemen, net als vele anderen, vermoedelijk de bus door het industriegebied.
Het is en blijft een wonderbaarlijke reis, het laatste woord is er nog niet over gezegd denk ik zo.