Dag 115/ 8 juli van Najera naar Santo Domingo de la Calzada 23,5 km

8 juli 2015 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Na het maken van mijn blog nog een hele tijd mooi gesprek gehad met Uwe uit Berlin (ein Ossie) hij is architect en wilde er even tussenuit, hjj heeft inmiddels 1400km op een Nederlandse ligfiets achter de rug. Maar om 22.15 moeten we toch naar bed.
Na een beroerde nacht met weinig slaap toch om 6 uur maar op. Wassen aankleden, rugzak inpakken en wegwezen. Een bar in de straat is al open voor ontbijt. Koffie Americano (zwart dus) croissantje en verse jus. Croissantje mee. Om kwart voor 7 lopen we aan! Het is lekker fris en zo nu en dan is het wat aan het miezeren, kortom heerlijk loopweer. We beginnen al meteen met een flinke helling die ons naar de hoogvlakte van de Rioja Alte brengt. Dan gaat het verder over een breed veldpad en om half 9 is er een terras in Azfora. Koffietijd en ik kan er ook een banaan kopen voor onderweg. Ik raak nog even aan de praat met Lou en Tanja, goed voor mijn Duits. Tanja werkt in Goch en kent Nijmegen ook. Dan moeten we weer in de benen. Onderweg haakt een Japanner aan en hij spreekt een beetje Duits en opeens gaat hij mondharmonica spelen, het Duitse volkslied, een lied van Schubert, Lorelei enz. Heel leuk maar ik val terug in tempo en hij loopt verder met Aaf. Ik hobbel erachteraan. Mijn been gaat steeds meer pijn doen, ook mijn linker voet. En ik loop ipv genieten mijn pijn te verbijten. Zelfs pcm geeft weinig soelaas. Het is een lange klim naar boven. Bovenaan staat dan weer een jonge Spanjaard met vrouw? En een standje met verse jus en ander fruit en drinken en zelfgemaakte spulletjes, allemaal donativo. We kopen wel wat van hem, vooral Aaf. Ik kan ook even zitten en niet veel later is er bij de golfbaan in een nieuwbouwwijk van Cirueña, een restaurant en drinken we daar met een Amerikaan koffie en eten een boccadilla. Tegen half één weer opstappen en om half 2 lopen we Santo Domingo de la Calzada binnen. Daar hoort een mooi verhaal bij, de legende van de haan, maar dat mogen jullie zelf op Google zoeken! We gaan toch maar slapen bij de eerste de beste Albergue, die van de Cisterciënzer nonnen. Het is dat we een kamer voor 3 hebben en een bed maar 6 euro kost. Ach nou ja het blijkt toch ook wel schoon en verder heel basic, nou oké dus. Heel even liggen, dan toch maar flink zijn en douchen en wasje. Dan mag ik echt even op bed liggen en val ik zowaar in slaap. Onze kamergenote is een jonge vrouw, een Zweedse van 21 jaar, ze wil 7 augustus in SdC zijn dus dat is echt aanpoten. Vandaag zagen we een paal met 571 km, zou het waar zijn? Na het slaapje in de mooie tuin alvast een stuk blog en skypen met Louise, Tijmen, Ot en Pelle. Zo fijn om de gezichten weer even te zien en de stemmen te horen, ook al.is de verbinding niet zo best. Om half 8 gaan we maar eens richting restaurant en daar vinden we een leuke ober die vond dat we toch ook echt chorizo moesten eten.
We eten buiten maar als de zon weg is drinken we de koffie binnen en treffen we ook nog even Anita, Tanja en Lou. Morgen is het een traject van 24km maar we gaan eerder stoppen. Enne we gaan richting Albergue nu dus hierbij alvast de avondsluiting. U hoort vast nog van mij!
Liefs Liesbeth

1. Tini van maasbommel:
    9 juli 2015
    houdt goede moed, morgen gaat het vast beter..... ik heb 2 kaarsjes aangedaan, Tini v.M.
  2. Aafke en Rient:
    9 juli 2015
    Als jullie zo snel blijven lopen, hoef ik niet terug naar Nederland. Ik blijf wel in de buurt als jullie elke dag zo veel dichter bij Santiago de Compostella komen