Dag 114/ 7 juli van Navarette naar Najera 17km

7 juli 2015 - Nájera, Spanje

Om 6 uur op ontbijten en wegwezen, Rient brengt ons en om 8.40 lopen we de Camino op, Rient loopt nog mee tot Ventosa waar hij nog een keer op koffie trakteert en om 10u nemen we afscheid. Bedankt Rient en nog een fijne vakantie.
Tegen 11u is er weer een soort van frites kraam maar dan met broodjes etc, maar ook vers geperste jus, nou dat is lekker. Het lopen gaat best goed al is er ook wel weer pijn aan het been. Ik besef dat ik op een eeuwenoude weg loop waar veel pelgrims mij voor gingen en er nog veel zullen volgen. Hoe bijzonder en ik voel verbazing , verwondering, trots, maar vooral blijdschap dat ik hier ook mag lopen.
Om een uur of 12, op een bank, nog een broodje en een perzik en schone sokken aan en dan aan het laatste stuk beginnen. Het zal ongeveer één uur geweest zijn als Najera bereikt wordt. Daarvoor loop ik nog een stukje op met een jonge non van 27 jaar uit Washington DC. Beau Secour Is haar kloosternaam en Emelie is de naam die haar ouders haar gegeven hadden. Bij terugkeer zal zij haar eeuwige professie doen. M.i. is ze met hart en ziel non. Op de brug treffen we ook Anita uit Canada en praten we even bij. Daarna zoeken we een terrasje voor de koffie en vraag ik de weg naar de herberg die we uitgezocht hadden. Kunnen we niet ineens vinden, dus op naar office de turismo daar krijgen we nog wat andere adressen ook. Uiteindelijk wijst een aardige Spanjaard ons de juiste weg naar Calle Major. We hebben voor 15euro pp een 3 persoons kamer. Er zijn 3 douches en 2 toiletten. Ziet er goed uit. Eerst douchen en wasje en dan even liggen. Om half 5 maar eens richting centrum (pje) maar om 5 uur gaat pas alles open. We vinden een terrasje waar even later Daan en Jeane,t uit Maastricht, ook aanschuiven, zij waren ook in SJPdP bij madame Preuilh. Leuk, en we praten bij en uiteindelijk betaalde Daan ons glaasje wijn. Zij zijn ook in dezelfde herberg op een 2 persoons kamer. Ik probeer nog kaarten te scoren en een broodje maar nada. Dan maar terug naar de herberg. Daar aan blog begonnen en verkeerde knoppie en weg verhaal. Tja. Om half 8 op naar het pelgrims menu!
We zitten lekker op een groot terras bij de rivier en voor 12euro een 3 gangen menu met karafje wijn, ik rosado en Aaf blanco. Een salada illustrada ofwel een salade met tonijn, albongidas en ijsje toe. Buikje vol en tevreden terug naar ons onderkomen. Zo ga ik ook naar boven, daar geen wifi dus voor nu. ..

Liefs Liesbeth

1. Jet en Ronald:
    8 juli 2015
    Ha Liesbeth. Wat schrijf je toch beeldend en wat een respect hebben we voor jouw/jullie topprestatie. Jet en ik liggen hier te puffen bij 34gr in Toscane maar wel van alle gemakken voorzien en..,.hoeven niet 15/20 km te lopen. We wensen je heel veel inspiratie en kracht voor de laatste kilometers en drinken vanavond op jullie een mooie Chianti! Liefs, Jet en Ronald