Dag98 /21 juni van Orthez naar Sauveterre de Bearn 23 km

21 juni 2015 - Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk

Nou dat was geen goede nacht, had ik me zo verheugd op de mooie schone lakens, blijkt het een keihard bed te zijn. Een dunne strobaal leek het wel en ik voelde er alles doorheen, dan nog 4x  eruit omdat de darmen wat te zeggen hadden. Om 7uur opstaan en klaarmaken voor ontbijt en vertrek. Ik bak een eitje voor ons, lekker! En er kan weer eens brood mee voor onderweg. We laten pp 10Euro achter, dat maakt de vorige nacht een beetje goed. Om 8.45 vertrekklaar maar eerst naar een hotel om koffie te drinken en te appen. Een uurtje later kan er gelopen worden. Mooi over de oude brug! Het eerste stuk gaat over de D 23 en ondanks de niet beste nacht gaat het wonderwel goed.Geen pijn aan been/heup of voet wel in de linker knieholte. Het klimmen is fors maar gaat ook goed, heel even voel ik de heup maar kan ik weg masseren, oh dat voelt zo goed vandaag! En dat terwijl het de 7e dag toch is.
Zou het komen omdat SJPdP nadert? Ik hoef alleen maar te lopen en het hoofd is heerlijk leeg.Tegen de middag even een sanitaire stop en banaan eten en dan gaat het weer op en af. Bij de kruizing van richting l'Hopital D'Orion kunnen we bij het kruisbeeld onze boterham eten. Wel in de zon en het is flink warm. Dan lopen we de Chemin en in 'l Hôpital kunnen we tegen 2uur lekker op een bankje liggen uitrusten en voeten laten drogen en trek ik schone sokken aan en verderop bekijken we nog even de Eglise de Ste Madeleine. We lopen de Chemin nog even verder maar willen later afsnijden door de D23 weer te nemen. Eerst weer klimmen tussen de bosrand en een weiland, daarna asfalt, tjonge wat is het warm. En wat moeten we veel klimmen. Het duurt en duurt en dan lopen we opeens op de D30?? Gaat wel de goed kant op, tja dan dat maar. Ik klop op een deur bij een huis en vraag om water. De monsieur is niet erg toeschietelijk, ja in de tuin is de kraan maar de leiding zal wel warm zijn. Dan vraag ik of hij binnen geen water heeft en ja hoor dat  kan en de flesjes worden gevuld, verderop doe ik dat nog eens, een mevrouw zit met zoon, of kleinzoon, in de tuin en zij komen meteen met flessen water uit de koelkast. Binnen zit meneer, dement? Ze zwaaien ons na. Op het verkeersbord zien we dat we nog 7 km moeten en we hebben er 15 gelopen. We gaan nog eens onder een boom zitten om bij te komen (in Orion was niets)en beginnen dan maar aan het laatste stuk. Met als hoogtepunt om half 5 ...De Pyreneeën, wow ik zie ze en wat zijn we blij!! Maar dan moet er nog veel gezwoegd worden voor we in Sauveterre komen. Inmiddels laten been en voet ook van zich  horen. Ah, een restaurant met terras maar het is al half 7 dus moeten we wel door naar de Refuge, dat is nog ff zoeken en ze hadden al niet meer op ons gerekend. Maar er is eten genoeg en maar 1 andere pelgrim we slapen in dezelfde kamer daar staan 5 bedden.
Het is een rommeltje maar het kan er mee door, is ook donativo. Eerst snel douchen en wasje en dan aan de goed gevulde tafel. De eigenaar van het pand is zelf op de Camino en Peter de Duitser, is samen met Lombo uit Slowakije, hospitalier. En wat is er lekker gekookt, heel veel groenten, kip rijst etc. De tafel staat echt vol. Het smaakt heerlijk, iedereen eet zijn buik rond. Er wordt in Duits, Frans, Italiaans en Engels gesproken. Dan is er nog kaas en een toetje ook. Aaf en ik lopen nog even naar buiten, we willen toch graag een glaasje wijn en verderop kunnen we nog wat drinken. Verder is alles al dicht. Daarna maak ik een blog en dan naar bed het is 23.30.

Liefs Liesbeth

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ellen:
    22 juni 2015
    Moet een prachtige plaats zijn St S.
  2. Jolanda:
    22 juni 2015
    Gefeliciteerd, al zo'n eind, top.
  3. Lyda Valentijn:
    22 juni 2015
    Het wordt morgen een mijlpaal van 100 dagen! Ik vind jullie erg dapper om steeds maar weer door te gaan. Mijn hartelijke groeten, speciaal voor Aafke en wens jullie nog mooie wandelingen.
  4. Kees Poiesz:
    22 juni 2015
    Wat zijn jullie toch 2 geweldige vrouwen. Wat een moed en doorzettingsvermogen. Ik heb er eigenlijk geen woorden voor maar eigenlijk alleen maar diep respect.
    Hoeveel glazen wijn en biertjes hebben jullie in die 98 dagen nu wel niet geconsumeerd??
    Keep cool en de kop ervoor!!
    Groeten uit Friesland
    Kees Poiesz
  5. Cor Bout:
    22 juni 2015
    Tja die Pyreneeën in zicht. Dat lijkt me gaaf. Niet een mijlpaal, maar een aardige kluit steen. Hoe lang heeft dat niet in je gedachten rond gedraaid en nu kan je hem bijna aan raken. Chapeau voor de dames. En ik zie die dagmarsen ook steeds langer worden. We skypen wel weer om dat bruine toetje van je zien. Groetjes Cor
  6. A.van der Lende:
    23 juni 2015
    Ondergetekende moet langzamerhand een andere bladzijde in de atlas raadplegen om jullie te blijven volgen! En ik maar mijn chapeau blijven afnemen! Kiek.