Dag 20/4km april van Bazancourt naar Reims 19km

4 april 2015 - Cormontreuil, Frankrijk

Om 7.15 gaat de wekker en om 8uur zitten we aan het echte Franse ontbijt! Dus stokbrood, grote kom café, al dan niet au lait, en een potje jam! Daarna de tampon,(@Trees dat is dus een stempel zie info bij foto credential). Om 9.45 staat we op straat en gaan eerst even bij de bakker langs voor croissants en wat kleine pain au chocolat voor onderweg! Voor Aafke koop ik een zakje chocolade paashaasjes. Onze gastgevers hadden ons verteld dat het een makkelijke weg zou zijn! Nou dat hebben wij geweten! We begonnen al, bijna traditiegetrouw, verkeerd maar kwamen daar deze keer gelukkig snel achter en zagen toen ook dat we door de weilanden moesten en dat was meteen raak! Aanvankelijk konden we nog redelijk goed op graskanten of op het middenstuk lopen en dachten we daarna op de oude Romeinse Heerbaan te komen! Maar eerst nog over een pas geploegd pad, niet te doen dus! Dat werd weer hobbelen van links naar rechts waar nog wel wat gras was. En de Heerbaan daarna was niet voorzien van kasseien of zoiets, nee gewoon van lekkere vette en natte klei!! Ik werd zomaar een paar cm groter en de klonten klei kletsten tot aan de kuiten! Dat was dus echt feest! Het schoot zo ook niet echt op, het ging moeizaam en daarbij dan ook nog regen! Tel uit je winst! Gelukkig vond Aafke opeens een stuur en kon ik instappen, de deur ging niet goed open en bleef ik hangen met de rugzak, de motor sloeg niet goed aan en we raakten in een slip en moest ik duwen! Dan toch maar verder klunen! Enfin ondanks de ellendige weg de humor nog niet verloren! We konden onderweg ook nog een paal vinden om tegen te leunen om zo ons croissantje te eten en daarmee moesten we ons tevreden stellen. Op een gegeven moment horen we gejoel achter ons;Geanne en Peter! Ook al niet enthousiast over de weg maar hebben wel een hoger tempo en gingen dus door. We ontmoeten elkaar vast nog wel ergens. Op een gegeven moment zien we in de verte de torens van de kathedraal van Reims En dat geeft weer even moed.En na ongeveer 1 km. ..hoera asfalt!!! Routeboekje geeft linkaf aan nou dat lijkt mij volstrekt fout en bovendien wil ik koffie en even rustig zitten en mijn gevoel zei dat we richting stadje moeten en ook mijn andere gevoel want de spieren van mijn geopereerde heup hadden het opeens weer zwaar, dat was sinds de start niet echt meer het probleem. Dus gaan we rechtsaf en succes als we Betheny binnen lopen zien we ook de schelp. Stomme fout van het boek dus! We vinden al snel een Tabac/Bar en ook Geanne en Peter, gezellig dus! Na een half uur en 2 koppen koffie verder stappen we weer op en lopen nog een stukje samen op. Dan gaan zij door. Tot straks! Dan is het toch nog wel even lopen hoor voor we echt in Reims zijn maar om 16.00uur staan we voor de kathedraal en maken de eerste foto van de lachende engel, al heb ik er thuis al meerdere, dit is toch weer een ander, heel speciaal moment! In de kathedraal vallen we elkaar eerst om de hals en pinken een traantje weg. Wow we zijn er de eerste mijlpaal!!! We begroeten  Geanne en Peter en ook Alice en Esther zijn er! We worden ingeschreven in een speciaal register en krijgen onze tampon. Dan is het tijd voor de kaarsjes, traantjes en stil zijn. Als de emoties weer wat bedaard zijn toch maar even een rondje maken en oh ja de mooie ramen van Chagall niet vergeten natuurlijk! Daarna lopen we met Alice naar het station en nemen een taxi want in nog eens 4km lopen naar de zusters Clarissen ontbreekt ons de puf. Om half 6 zijn we er en worden we hartelijk welkom geheten door de gastenzuster soeur Cecile.Ze laat kapel, gastenrefter wc, douche zien en dan onze kamers. Prima, die is met kast, wastafel en 2 wel smalle, aparte bedden. Er zijn dekens en..met onze eigen lakenzak lukt dat best zo! We installeren ons en gaan even liggen maar dan toch maar ff douchen, daar knapt de mens van op! Om 19.00uur kunnen we aan tafel samen  met een flink aantal retraite gasten. We krijgen een kaasflapje, plakjes ham met saus en couscous met courgette en veel stokbrood, kaas en een chocolade taartje toe,water en zelfs een glaasje wijn maar die is wel wat zuur dus naspoelen met water! We praten met onze buurvrouwen Duits. Bij onze kamerdeur vinden we voor elk een chocolade paasei, wat leuk!! Alice gaat meteen door naar bed, zij gaat morgen verder. Wij gaan ook even een klein tukje doen en om 22.30 naar de Paaswake! Deze begint buiten met een paasvuur en gebeden, daarna wordt de Paaskaars aangestoken en het kaarsje dat ieder gekregen heeft. En onder het gezang van, Licht van Christus denk ik, gaan we de kapel in. Qua liturgie redelijk te volgen?? Maar vooral genieten van de zusters die naast de priester een eigen rol hebben van muziek maken, zang en dans. Er zitten hele mooie stemmen bij en ze spelen citer, blokfluit en gitaar, het is prachtig! We nemen ook deel aan het weer bevestigen van de doop en het ontvangen van de hostie. Het is ook mooi, vind ik, om de vredeswens in mijn moerstaal te beantwoorden, men kijkt ook erg verrast. Het is bijzonder om dit zo mee te maken. Tegen half 1 is het eind en gaan we om 1 uur moe maar heel tevreden naar ons smalle bed! Zalige en gezegende Paasdagen!!

Liefs Liesbeth

1. Peter en Gerda:
    7 april 2015
    dames, geweldig en proficiat. we genieten elke dag weer met jullie mee. buen camino. peter.
  2. De PieterPatser:
    7 april 2015
    Hallo Liesbeth, ik heb binnen een half uur 6 (zes!) maal een notificatie in mijn inbox ontvangen met de mededeling dat bovenstaand bericht geplaatst is. Waarschijnlijk heb jij daar ter plaatse problemen met de WiFi ;-)
  3. Marianne:
    7 april 2015
    Nou meiden, een beetje mooier weer zou wel leuk zijn voor jullie. Een mild voorjaarszonnetje en alleen 's nachts regen is goed voor iedereen.
    De Pasen is inmiddels voorbij, goed vervolg he!
  4. Margre Sluiter:
    7 april 2015
    Hoi Liesbeth, Vanavond weer de reisverslagen gelezen en de foto's bekeken. Met veel bewondering lees en zie ik veel bijzonderheden. Maar wat een moed en doorzettingsvermogen hebben jullie nodig. Vooral bij het lopen op modderpaden van klei en weilanden. Zet hem op samen! Groet en ik denk aan jullie. Margre
  5. Tineke:
    8 april 2015
    Ooooooo die weg door de modder. Weet ik nog zooo goed. Het duurfe eindeloos en het was een van mijn dagen van echt afzien en totaal kapot zijn. Maar jullie hebben het gered!
    Goed gedaan dames xxxxx