Dag 10/25 maart van Leffe naar Heer sur Meuse 21km

25 maart 2015 - Hastière, België

Het is vroeg dag vandaag om 6uur wakker en om 7u toch maar op! Om 8u zitten we weer aan een welvoorziene dis!  Pére Bruno komt de tampon brengen en komt even gezellig erbij zitten! Hij zegt nog eens dat ons verblijf gratis is maar een ieder geeft toch een donatie, wij 10epp! Hij neemt met een zegenwens en 2 klapzoenen afscheid van ons! Om 9.15 vertrekken we, ieder gaat weer zijns weegs allemaal wel richting Givet! We starten met de hoes over rugzak en Aafke de poncho! Na een uurtje denken we wel weer zonder te kunnen! Om nog geen uur later alle twee de poncho en de hoed op te doen! Is het eerst nog gemiezer al snel regent het gestaag door! Na een tijd de Ravel gelopen te hebben komen we toch opeens op een lang en modderig pad, smal, omhoog, en omlaag en vaak vlak langs de Maas! Blij zijn we met onze stokken! Ik ga zelfs toch onderuit maar kan door de stokken de val opvangen en ik beland niet helemaal in de modder! Om kwart voor 1 zitten we in de regen op een bankje en eten snel een boterham en banaan! Dan gauw weer verder! Het zijn echt tropenuren zo! Tegen half 3 komen we in  Hastiere en vinden een boulangerie met een tearoom! Er zit een jong Nederlands stel die al van onze komst wisten! De Camino tamtam had zijn werk gedaan! Voor hen waren de Duitsers en Jeroen er ook en Jeroen zei hen dat wij hem op de voet volgden! Een andere klant zei ons dat het nog een km of 12naar Givet was en zei dat we naar de ander kant van de Maas moesten! Het bord van de GF gaf de kant aan waar we liepen en ik dacht geen pad aan de ander kant te zien en ik wilde voor zeker gaan! Nou ik had spijt als haren op mijn hoofd, dat zijn er best nog veel, want wat volgde loog er niet om! Uiteindelijk kwamen we op een pad waar we rechtsomkeert maakten het was echt onmogelijk! Iets terug hadden we een groot hotel (castel les sorbiers) gezien dus daar naar de weg vragen! Geloof het of niet maar Jacobus was met ons! Een vriendelijke man schoot ons te hulp, sprak ook nog Nederlands! Enfin lang verhaal kort.. We konden ook hier een kamer krijgen..maar zei ik we zijn arme pelgrims dit is veel te duur, wacht zei hij dan vraag ik even  aan de receptie! Oké er is hier ook een pelgrimsprijs zei hij! Net zoals de Ibis,voor50e een kamer,zonder ontbijt, en wat kost dat? 12,50pp oei dat is veel! Nou kijk maar wat jullie doen! Naar Giviet was nog zeker 2u lopen voor ons en nog geen onderdak,in Hastiere kregen we geen contact ,nummers niet meer in gebruik?? Dus dan toch maar blijven! Bij de receptie blijkt het de directeur geweest te zijn en blijkt ook nog de koffie  met koek morgenochtend gratis zegt de receptioniste! Ik zou die man wel willen zoenen maar hij is al weg en ik zeg haar dit dan maar te doen! Het is een mooi meisje das toch beter dan van een vrouw op ehh tja nou ja! Dat is toch zo! Maar wat zijn we blij! Het is een prachtige kamer ook nog! Eerst gaan we even met de benen omhoog en dan alsnog de Leffe van gisteren drinken! Daarna hapje eten in het restaurant! We nemen alleen een hoofdgerecht met daarbij een pichet rode wijn en ik vraag ook water,dat moet dan normaliter een fles bronwater zijn maar we krijgen gewoon een karafje water ook! Dan nog koffie voor mij en chocolademelk voor Aafke! Blijkt dat we dit ook krijgen!! Hoe blij kan een mens zijn!  Terug op de kamer heerlijk lang douchen en de haren wassen en wasje doen!! We voelen ons prinsessen!

Zo nu moet ik stoppen het is al laat, morgen  echt vroeg op, we hebben  een lange weg voor de boeg! Foto's komen morgen, nu op, echt te moe!  Sorry voor taal,spel stijlfouten. Maar ga niet meer controleren!

Liefs Liesbeth

1. Annegien:
    Geweldig weer!! Xx
  2. Maria:
    26 maart 2015
    Hou de moed erin, het is smullen om te lezen.
    Groetjes Maria
  3. Tineke:
    26 maart 2015
    Geweldig om te lezen hoe Jacobus weer helpt!! En sowieso heerlijk om jullie op je camino te volgen. Ik reis elke dag mee. Blijf schrijven... xxx
  4. Tini van maasbommel:
    26 maart 2015
    fijn, dat het goed gaat; leuk, om jullie verhaal te lezen;goeie reis, Tini v.M.
  5. Marianne:
    26 maart 2015
    Jullie reis haalt toch het beste naar boven bij andere mensen lijkt het wel. Wat een zorg en vriendelijkheid. Dat roepen jullie op en zo is het een olievlekje van goede dingen. Ga zo door!
  6. Giesbeer:
    Go Ladies go!!!!
  7. Peter en Gerda:
    26 maart 2015
    Paul heeft vannacht overnacht in Signy L Abbaye.
  8. Rene driessen:
    Dag mw. Benders!
    Ik heb tot nu toe al jouw verslagen gelezen; wat een mooie tocht zeg...lijkt of ik er zelf bij ben haha! Ik hoop dat alles goed gaat en duim voor jullie dat jullie onderdanen het niet begeven!!

Vele groeten uit Nijmegen en veel succes
    Rene de podo!
  9. Wil Melgert-Felen:
    26 maart 2015
    Blij om te lezen dat jullie zoveel aardige,lieve en onbaatzuchtige mensen tegenkomen op jullie Camino.
    Ik hoop dat jullie pad zo voorspoedig blijft.
  10. Jet en Ronald:
    26 maart 2015
    Tjonge Elisabeth...wat breng je de sfeer waarin jullie verkeren geweldig over. Ik ken de regio Dinant, Hastière, Blaimont redelijk goed omdat wij er destijds met de leerlingen van de IVO mavo naar tie gingen. Met o.a. Kanoën op de Lesse...Maar dat zou ik maar niet dien als ik jullie was. Veel succes en verdere mooie ervaringen gewenst!
  11. Gea van de Wiel:
    26 maart 2015
    Zo fijn om jullie te volgen, zeg maar tegen Aafke dat ik iets leuks voor haar aan het maken ben, een heel toepasselijk kado, dat ook met de Sint Jacobsschelp te maken heeft .................... heb nog even de tijd, wel volhouden dus. xxxxx
  12. Cor Bout:
    26 maart 2015
    Regen is nu wat je niet wil hebben. Maar dan komen de doordouwers naar voren. Hoed af, of beter....op. Jullie gaan het betere weer tegemoet moet je maar denken. De omgeving van Givet is best leuk, al is het de oude koelenmijnstreek.
  13. Erik Hendriks:
    26 maart 2015
    leuke, bijna live-blog hoor !, Frankrijk nadert, of is het andersom......
  14. 26 maart 2015
    Hey Elizabeth ik ben nog met de twee Germanen bij Monsieur Colin uitgekomen. Vandaag doorgelopen tot in Olloy. Pas op voor het laatste stuk naar Mazee dat is echt behoorlijk pittig.
  15. Ellen:
    27 maart 2015
    Gaat goed, ladies! Succes en enjoy!
  16. Mathilde:
    27 maart 2015
    Hallo Liesbeth,
    Weer genoten van je reisverhalen. Hoor je nooit klagen over spierpijn, heb je daar helemaal geen last van? Of krijgen jullie iedere avond een massage aangeboden??
    Succes en lieve groet,
    Mattie